försöker igen.. det blir 3:e gången jag försöker skriva detta ämne.. Vista / explorer slocknar när jag försöker förhandsgranska bilder jag vill lägga upp.. Ska fatta mig kort denna gång...
Jag ska öppna mellanbjälklaget i hallen i huset som är ett 1½-plan -73 (LB) Jag har tagit bort en bit av kattvinden samt golvspån på övre plan och gipset i taket på nedre plan.
Jag skulle vilja "ta bort" 2 st reglar, nr 2 & 4 på bilderna, efter att ha konsulterat ritningarna så tycker jag att det "borde" gå att tex avlasta dem med hjälp av balkskor och fästa upp dem i de grövre reglarna (nr 1 & 3) samt nr 5 på bilderna???
Tycker jag varit duktig i paint så jag hoppas det går att tyda de små bilderna
Finns det någon duktig person som vet vad som gäller och skulle vilja slänga in någon kommentar om ideérna?
Vänligen
Jag ska öppna mellanbjälklaget i hallen i huset som är ett 1½-plan -73 (LB) Jag har tagit bort en bit av kattvinden samt golvspån på övre plan och gipset i taket på nedre plan.
Jag skulle vilja "ta bort" 2 st reglar, nr 2 & 4 på bilderna, efter att ha konsulterat ritningarna så tycker jag att det "borde" gå att tex avlasta dem med hjälp av balkskor och fästa upp dem i de grövre reglarna (nr 1 & 3) samt nr 5 på bilderna???
Tycker jag varit duktig i paint så jag hoppas det går att tyda de små bilderna
Finns det någon duktig person som vet vad som gäller och skulle vilja slänga in någon kommentar om ideérna?
Vänligen
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Jag tror det bör jag väl säga, sitta här och vara tvärsäker utan att sett det på plats känns inte rätt,
Jag antar att mellanbjälklaget kom i färdiga sektioner när huset byggdes, så de bredare bjälkarna är helt enkelt en sektionsskarv
Mittlinjen på ritningen antar jag är sektionsskarvar det med, och isåfall bär ju inte bjälkarna från andra långväggen, utan bara från mitten av golvet,
Jag TROR att det bara är att köra på,
Har du en vägg i mitten av huset på nederplan, så är jag ännu mer övertygad om att det inte ska vara något problem,
Har jag helt fel så är det nog någon som påpekar det innan helgen är slut..
Jag antar att mellanbjälklaget kom i färdiga sektioner när huset byggdes, så de bredare bjälkarna är helt enkelt en sektionsskarv
Mittlinjen på ritningen antar jag är sektionsskarvar det med, och isåfall bär ju inte bjälkarna från andra långväggen, utan bara från mitten av golvet,
Jag TROR att det bara är att köra på,
Har du en vägg i mitten av huset på nederplan, så är jag ännu mer övertygad om att det inte ska vara något problem,
Har jag helt fel så är det nog någon som påpekar det innan helgen är slut..
Tack för svaren mäster, men jag fegade lite och tog bara de 2 som jag först skrev. Ja huset har en hjärtvägg i mitten på nedre plan, så jag bör ju inte påverkat någon bärighet...?
Slänger med en bild på bygget så här långt.
Uppdaterar med mera när det börjar bli färdigt
Slänger med en bild på bygget så här långt.
Uppdaterar med mera när det börjar bli färdigt
Hej!
Hade en bekant som är snickare här idag, han trodde efter att han kikat på ritningen och ryckt lite i stödreglarna att jag kunde fimpa alla reglar, dvs 1 & 3 oxå enl den nya bilden nedan... Någon som känner för en intelligent kommentar?
Det är ju inte mer än 170 cm total bredd på "hölet"
Vänligen
Hade en bekant som är snickare här idag, han trodde efter att han kikat på ritningen och ryckt lite i stödreglarna att jag kunde fimpa alla reglar, dvs 1 & 3 oxå enl den nya bilden nedan... Någon som känner för en intelligent kommentar?
Vänligen
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden