E
Elvis69: Hörnen löser du t.ex. så här. Nu visar bilderna konstruktioner med stålreglar, men det funkar på liknande sätt med trä. I och med att det verkar som du skall dela av rum för barn skulle jag definitivt fylla väggen med isolering, minst 45 mm. Kom också ihåg att täta ordentligt mellan den nya väggen och anslutande byggnadsdelar.
3 svar · 2,4k läst
·
blackadder
blackadder: eller mekanisk verkstad. om du ska borra eller svetsa fästen så är det nog bättre att köpa obehandlade rör och göra allt klart och sedan galva alltihop.
2 svar · 4,2k läst
O
Okuma: Så har jag gjort i förrådsdelen i carporten, det finns en väg ut. Men jag trodde det fanns någon mer hightech lösning.
2 svar · 2,0k läst
kimpo
kimpo: Riv dem med en kofot....
1 svar · 3,9k läst
M
morty81: anaitis [citat] Tror inte det utan taket bör ju vara fäst i ytterväggarna samt så är metallbanden för klena för den uppgiften! pinebar [citat] Nej även det faller bort, för litet utrymme under, ca 20 mm. Samt den som bodde där tidigare och samt lät garaget var inte den typen som skulle använda det(utrymmet i själva balken) till det. Det jag funderar på är om det kan vara en
14 svar · 1,9k läst
·
K
Knaster: Var kanske lite otydlig... Obehandlade skivor var tanken, att sedan måla "ihop" med taklister. NetNut: Ska kolla upp dina tips, tack!!
2 svar · 4,5k läst
D
Dzollero: gör luftspalten 45mm, genom att slå på en 2x2 så har du luftspalt och en regel att spika fast masoniten med papspik i. MvH Alex
2 svar · 4,0k läst
Thomas59
Thomas59: Har själv hyllor till trädgårdsprylar i cykelförrådet. ELFA-skenor med hyllkonsoler och vanliga hyllplanskivor som jag köpt på K-Rauta. Billigaste sorten. Dom ligger löst på hyllkonsolerna och är helt obehandlade. Nån hylla har bågnat sig lite (svag u-form), kanske 5 mm. Målade/oljade eller behandlade på annat sätt och fastskruvade skullle dom nog inte påverkas nämnvärt av
2 svar · 3,1k läst
blåhaken
blåhaken: Alla gamla väggar och tak är ju putsade på plank. Så det borde inte vara något problem. Bara man använder putsnät.
12 svar · 10,4k läst
·
Immobil
Immobil: Det är inte tvunget, men det är klart, det skadar väl inte heller. :rolleyes:
4 svar · 1,3k läst
·
G
grävaren: Bruket är för fast om det inte går att dra mursleven genom det. Bruket är för löst om det flyter ut när man drar mursleven genom det. Med rätt konsistens, kan alla mura.
6 svar · 21,4k läst
E
evasch: Tänker som Totte...hehe, nej magnusss var det :) Vi funderar på att sälja och tänker slipa lite lagom och måla vitt
6 svar · 8,5k läst
E
erila: Perfekt! Tack så mycket =)
6 svar · 1,6k läst
·
v-g
v-g: En tegelsax kanske? Annars fungerar ju diamantskivan bra också.
9 svar · 27,1k läst
S
spamb: ja det är rätt tack stringfelow för rättningen kör vägg glans 7 och tak glans 3 och om du ska måla köket glans 20
4 svar · 4,8k läst
Y
yens: Jag var inne på en liknande lösning som din, när någon ytterst vänlig person här inne fick mig på bättre tankar, så jag använde plåtreglar som jag sänkte med. Oerhört smidigt och dessutom kändes det trevligt att ha betongtak, plåtreglar och gipsskivor med tanke på spottarna som är monterade, inte mycket brandfarligt här inte... Jag har lite foton från min taksänkning i tråden
4 svar · 12,7k läst
·
magnusss
magnusss: Jag skulle ta den ohyvlade ytan utåt för att få en rustik känsla. Försök hitta äldre virke om det går typ begagnad ytterpanel eller liknande som man vänder insidan utåt.
3 svar · 3,9k läst
Totte_S
Totte_S: Vad ska vara rakt? Är det sågandet eller spikandet som du tror blir ett problem? De flesta valv har nog ofta tidigare varit ett rektangulärt hål i väggen. Börja med att montera bort valvet. Skär ev tapet med rakblad innan så kanske ni räddar den om ni inte ska tapetsera om. (Det blir nog enklare att få ett bra resultat om ni gör det i samband med nya tapeter/målning.) Annars är det
1 svar · 2,5k läst
M
Magerget: Jag har renoverat ett gammalt missionshus och av alla "gamla rävar" jag frågat så har alla (utom givetvis stadsbyggnadskontoret....) sagt att man aldrig ska ha plast i gamla trähus. Förklaringen jag fick till det var att det finns så mycket trä i väggarna att detta tar upp fukten och att plast gör att träet slutar andas, vilket kan leda till problem framöver. Nu har iofs mina väggar
8 svar · 3,3k läst
magnusrx7
magnusrx7: [citat] Har redan reglar. dom skulle varit monterade av lev men det blev aldrig gjort. Han skulle även fixat skarven men jag har gett upp på honom. Anmälan på väg. Har inte hunnit ut och räkna vad jag har men ska göra det. Tack för tips om lim! Får ta och kolla upp det där. //Magnus
11 svar · 9,0k läst
V
Valbobygge: Hittade denna produkt: Mataki Teno Tatmassa. http://www.trelleborg.com/sv/Waterproofing/SE/Produkter-och-Losningar/Byggtatningsmaterial/Mataki-Teno-Tatmassa/ Ska enligt Matakis beskrivning ha bra vidhäftning. Ska försöka hitta ÅF för den.
4 svar · 3,6k läst
magnusss
magnusss: Bra tråd angående regla källarvägg. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40280-hjaelp-ang-gips-pa-kaellarvaeggar.html
5 svar · 1,7k läst
·
J
JKPK_peter: Vi köpte våra bokstäver för vårt numemr på village. De var ca 15 cm höga i metall och fungerar perfekt på fasaden!
10 svar · 11,7k läst
B
begge: Vad är det för problem med tak-vägg-skarven? Bifogar en bild på förrådsdelen, nu är det ett innertak där, som funkar som upplag från garaget... /Emil
5 svar · 3,0k läst
·
E
evoline: aha ok, då ska jag väl försöka hitta regeln under gipstaket. Tack så mycket för svaret
2 svar · 1,5k läst
Consensus
Consensus: Varför göra något åt själva reglerna i första skedet? Har du fukt i grund eller vägg så är det ju det du skall åtgärda först.
2 svar · 1,8k läst
M
markr: Hej, Vi har ett radhus från 1974 som har en källare gjord av prefabrikerade betongväggar. Mellan varje betongelement finns en spalt på ca.10-30mm som fylldes av mineralull (ut till platonmatta på väggans utsida) - detta har vi tagit bort. Samtidigt som vi dränerar om måste vi täta alla spalter, vi har kollat med några fogföretag och de säger att fogskum skulle funka bra, även att
0 svar · 1,5k läst
E
Elvis69: Finns ingen anledning, men om du vill fästa den innan du skruvar dit gipsen kan du alltid fästa upp den med häftpistol. När du väl skruvat dit gipsen kommer plasten ingenstans.
5 svar · 1,7k läst
P
pirk: SSAB, skriv gärna om du har testat
4 svar · 2,5k läst
P
pirk: Mitt förslag blir att du lägger in balkar synliga i nedervåningen
9 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.