3 860 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
fejkade takbjälkar
Hallå,
Tänkte snickra ihop egna fejkade av 1tum brädor eller något. Sen betsa dom för att få äkta känsla.
Vad för slags brädor ska det vara för att få rätt känsla med betsen?
Ska det vara råplan brädor eller något annat?
/ tw
Tänkte snickra ihop egna fejkade av 1tum brädor eller något. Sen betsa dom för att få äkta känsla.
Vad för slags brädor ska det vara för att få rätt känsla med betsen?
Ska det vara råplan brädor eller något annat?
/ tw
Om du använder en hyvlad bräda, alternativt den hyvlade sidan, så får du vara beredd på att spår efter kuttern kommer att synas, dvs parallella spår efter hyvelskären. Alternativet är då den sågade sidan, är man kinkig så fastnar det lite mer damm och skit i ytan.
Jag själv klädde in en dubbel 45*195 med vanliga bräder 22*195, med hyvlade sidan utåt. Skarvarna mellan de olika brädorna, och de bitar där kutterspåren syntes tydligt, fixade jag till med en handhyvel. Det ser lite mindre fusk ut då. Sedan laserade jag med brun fasadlasyr.
Jag själv klädde in en dubbel 45*195 med vanliga bräder 22*195, med hyvlade sidan utåt. Skarvarna mellan de olika brädorna, och de bitar där kutterspåren syntes tydligt, fixade jag till med en handhyvel. Det ser lite mindre fusk ut då. Sedan laserade jag med brun fasadlasyr.
Vi har satt upp fejkbjälkar i taket i gillestugan. Min käre make täljde till kanterna på brädorna, lite oregelbundet. Typ lämnade mer kvar kring kvistar. Sen så laserade jag dem med mörkbrun lasyr. Det blev riktigt bra.
Klicka här för att svara