Hallå,
Tänkte snickra ihop egna fejkade av 1tum brädor eller något. Sen betsa dom för att få äkta känsla.

Vad för slags brädor ska det vara för att få rätt känsla med betsen?
Ska det vara råplan brädor eller något annat?

/ tw
 
Totte_S
Om du använder en hyvlad bräda, alternativt den hyvlade sidan, så får du vara beredd på att spår efter kuttern kommer att synas, dvs parallella spår efter hyvelskären. Alternativet är då den sågade sidan, är man kinkig så fastnar det lite mer damm och skit i ytan.
Jag själv klädde in en dubbel 45*195 med vanliga bräder 22*195, med hyvlade sidan utåt. Skarvarna mellan de olika brädorna, och de bitar där kutterspåren syntes tydligt, fixade jag till med en handhyvel. Det ser lite mindre fusk ut då. Sedan laserade jag med brun fasadlasyr.
 
Vi har satt upp fejkbjälkar i taket i gillestugan. Min käre make täljde till kanterna på brädorna, lite oregelbundet. Typ lämnade mer kvar kring kvistar. Sen så laserade jag dem med mörkbrun lasyr. Det blev riktigt bra.
 
Jag skulle ta den ohyvlade ytan utåt för att få en rustik känsla.
Försök hitta äldre virke om det går typ begagnad ytterpanel eller liknande som man vänder insidan utåt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.