Hej alla glada (?) byggare!

Bor idag i en bostadsrätt och skall dela av ett av rummen på mitten så det blir två.

Då det inte finns några garderober i rummet så skall jag göra väggen nästan S-formad så att det får plats en 80*60 cm garderob infälld i väggen på respektive sida. Kommer att använda 45*70mm reglar, OSB+Gips samt ev. isolering.

Frågan är nu hur jag sätter reglarna i hörnen ?

Använda 90x90mm reglar i "hörnen" kanske ?

Hur brukar ni byggnadssnickare lösa sånt ?

När jag sedan sätter upp OSB/Gipsskivor, hur gör jag lättast i innerhörnen ?


Skall även montera hörnskydd i ytterhörnen då detta verkar vettigt.
Golvet som är relativt nylagt laminatgolv på gammalt (och tyvärr mycket skadat trägolv) kommar jag att ta upp så att golvregeln spikas i det gamla trägolvet och sedan lägga tillbaka laminatgolven igen.

Bifogar en mycket enkel (Paint i windows...) ritning över väggen.

Vore tacksam för svar och bra förslag och tips innan jag börjar....


Mvh, NetNut
 
  • ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade dragit ihop garderobernas sidoväggar som vetter mot varandra med kopplingsskruvar och skippat väggsnutten "mellan" garderoberna, på så vis så slipper du problemet med regling i innerhörnen.
Sedan så måste du ju inte plocka upp laminatgolvet om du inte absolut vill, det går bra att spika rakt igenom om du förborrar med ett litet borr först så spricker inte laminaten.
 
Jo, men tyvärr är väggen 2.60 hög och garderoberna bara 2.20, annars var det en bra idé. Ang. laminatgolvet så har jag funderat på det också, men tycker att det är värt besväret att göra det ordentligt då jag kanske får för mig i framtiden att byta golv när barnen blivit större... Det finns ju ingen slitageklass för barn tyvärr.... de andra räcker ju inte till....
 
Hörnen löser du t.ex. så här. Nu visar bilderna konstruktioner med stålreglar, men det funkar på liknande sätt med trä.
I och med att det verkar som du skall dela av rum för barn skulle jag definitivt fylla väggen med isolering, minst 45 mm.
Kom också ihåg att täta ordentligt mellan den nya väggen och anslutande byggnadsdelar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.