Håller på att piffa upp garaget lite och funderade då på några metallband som slingrar sig runt balken i taket!
Frågan är vad banden fyller för funktion eller kan dom avvaras?
Bilden är inte så fin men ni förstår nog vad jag menar!
Tack på förhand!
Frågan är vad banden fyller för funktion eller kan dom avvaras?
Bilden är inte så fin men ni förstår nog vad jag menar!
Tack på förhand!
haha nej det gör dom inte den står stadigt på balkar i väggen
tillägga kan jag att, dessa metallband inte är spända utan går att vicka på fram och tillbaka.
även så verkar dom vara placerade ca 15 cm från takreglarna som gipset är skruvat i...
hoppas nån har en klok lösning.
tillägga kan jag att, dessa metallband inte är spända utan går att vicka på fram och tillbaka.
även så verkar dom vara placerade ca 15 cm från takreglarna som gipset är skruvat i...
hoppas nån har en klok lösning.
ja det var den slutsatsen jag kommit fram tillockså, men såg nu på bilderna från ett annat håll att dom ligger ju lite snett, tvärs över regel som gipset är skruvat i... kan det måntro vara för att hålla det på plats? isåfall är dom onödiga numer
Ja, man kan ju tänka sig förvaring för VP-rör, skidor, små lister eller något sådant.
Odokumenterade balkar i garage är spännande. Vi hade en också. Den såg ut som på första bilden. Prydligt upplagd på en stolpe gjord av ett eternitrör fyllt med betong. Bärande? Javisst trodde vi.
Det var myket dribblande med denna balk när vi skulle riva detta garage. Husets ena gavelvägg går nämligen vilhelrät mot denna balk ungefär mitt i taket, så vi förutsatte att balken var ett upplag för den väggen.
När vi började riva insåg vi att något var konstigt. Bland annat kunde man nästan stoppa in en penna mellan denna balk och taket där lasten från väggen egentligen borde gå ner.
När vi hade rivit såg det ut som på andra bilden.Balken visade sig bara vara ditsatt, antagligen för att kunna hänga upp något tungt i.
Odokumenterade balkar i garage är spännande. Vi hade en också. Den såg ut som på första bilden. Prydligt upplagd på en stolpe gjord av ett eternitrör fyllt med betong. Bärande? Javisst trodde vi.
Det var myket dribblande med denna balk när vi skulle riva detta garage. Husets ena gavelvägg går nämligen vilhelrät mot denna balk ungefär mitt i taket, så vi förutsatte att balken var ett upplag för den väggen.
När vi började riva insåg vi att något var konstigt. Bland annat kunde man nästan stoppa in en penna mellan denna balk och taket där lasten från väggen egentligen borde gå ner.
När vi hade rivit såg det ut som på andra bilden.Balken visade sig bara vara ditsatt, antagligen för att kunna hänga upp något tungt i.
Redigerat:
anaitis
pinebar
Det jag funderar på är om det kan vara en kvarvara från frakt eller montering... en planka är väl max vad som får plats därunder.
Balken är ju ganska stor(kan inte måtten i huvudet) ca 400x 250mm och ca 6 meter.
Det är den som taket vilar på...
Äh lutar åt att ta bort dom däringa banden, ska nog ner med en gipsskiva för att göra en kabelgenomföring så man kan passa på och titta då!
Tack för alla vettiga svar och ideer!
Tror inte det utan taket bör ju vara fäst i ytterväggarna samt så är metallbanden för klena för den uppgiften!
pinebar
Nej även det faller bort, för litet utrymme under, ca 20 mm. Samt den som bodde där tidigare och samt lät garaget var inte den typen som skulle använda det(utrymmet i själva balken) till det.
Det jag funderar på är om det kan vara en kvarvara från frakt eller montering... en planka är väl max vad som får plats därunder.
Balken är ju ganska stor(kan inte måtten i huvudet) ca 400x 250mm och ca 6 meter.
Det är den som taket vilar på...
Äh lutar åt att ta bort dom däringa banden, ska nog ner med en gipsskiva för att göra en kabelgenomföring så man kan passa på och titta då!
Tack för alla vettiga svar och ideer!
Klicka här för att svara