Dr_Jerkyll
Dr_Jerkyll: Flatsida är långsida i min värld. Alltså långsidan på den rektangel som blir om man kapar träbiten.
7 svar · 3,5k läst
A
anra: vet att bauhaus säljer h+h multiblock (www.hplush.se)
1 svar · 2,2k läst
magnusss
magnusss: [citat] ra ide
3 svar · 1,6k läst
T
twtwtw: Håller på och sätter upp takpanel på vinden snedtak. Vad använder jag för list eller något när takpanelen möter varandra snett upp i tacknock? Sen håller jag på gipsar runt takfönstret. Där gips och takpanel möts. Det kommer vara takpanel runt fönstret och där det kommer att gå en list runt. Hur bred ska listen vara för att det ska vara snyggt. Sidorna i fönstret är gipsade
0 svar · 1,7k läst
S
stenas: Tjena! Håller på och ska renovera mitt badrum men har lite funderingar. Badrummet ligger på markplan med källare under. Det är valvat tak i källaren. Golvet i badrummet är utbilat och kvar är valvet. Hade tänkt göra som så att jag sätter en byggplast på väggen så långt upp jag kommer gjuta golvet (för att skydda träväggen) inte på sen lägga100 mm frigolit armering på de och
0 svar · 969 läst
M
Mats: reglerna finns hos boverket och hos skatteverket.
1 svar · 4,5k läst
templar
templar: Tusen tack för fina svar och länkar!! Kommer att köra på mitt enkla alternativ. Den stora renoveringen gör nog gott för hela huset, men den får vänta tills pengar och lust infinner sig. Tack igen! Simon
7 svar · 7,8k läst
·
magnusss
magnusss: Antar att det är innervägg. Använd en regelfinnare eller så får du helt enkelt ta bort gipsen lokalt där du tänkte sätta blocken för att se vad som döljer sig bakom. Hur tänkte du fästa blocken? skall du bygga en ram först. Finns det inte plats för ett mindre vanligt fönster
2 svar · 2,6k läst
G
Gurnett: Tack.. Vi få hoppas:)
4 svar · 2,9k läst
P
Pimme: Tack fn Du är en hjälte
2 svar · 7,0k läst
kimpo
kimpo: Ungefär 90 cm från golvet är ganska bra höjd. Det beror på hur ledstången ser ut. Men försök hålla stången där ni vill ha den med fästena på, märk på första fästet, uppe eller nere och mät upp 90 cm från golvet/trappan. Fäst fast första fästet, då har ni en fast punkt att utgå ifrån när ni fäster/märker på de andra fästena. (J*vlar vad mycket F det blev i den
2 svar · 20,6k läst
kimpo
kimpo: Det är lugnt... kör med galvad spik så blir det kanon.. /kimpo
3 svar · 5,0k läst
A
anaitis: Halvhård träfiberskiva. (Masonit räknas som hård träfiberskiva)
1 svar · 2,7k läst
A
anaitis: Den är bärande! Verkar ha last både från en del av taket och av bjälklaget över.
3 svar · 1,7k läst
·
B
Bluff: Det blev ett hyllplan från Ikea. 25 mm... Märktes knappt... /Johan
1 svar · 2,0k läst
S
Servicesnickarn: Ta kontakt med en besiktningsman/konstruktör beroende av vad de säger så skulle jag kontakta säljaren av huset. Det låter inget bra alls.
4 svar · 1,7k läst
P
piculell: Ah, kanon. Tack för det! mvh /Johan
2 svar · 5,1k läst
·
gadu^
gadu^: well... det finns ju Hornbach och Bauhaus som jag vet har dessa i olika former. Gå till klinkers avdelning och fråga dem. Vet inte hur det är med Silvan, Beijer Bygg, Byggmax osv...
7 svar · 10,5k läst
Bödde
Bödde: Snyggt! Bra ide!
6 svar · 7,3k läst
·
A
anaitis: [citat] Möjligen, men isf inte 22 mm tjock, alltid grövre. Vanligen var det inte råspont utan virke som var hyvlat på alla sidor. En vanlig tjocklek var förr 32 mm, senare gick man ibland över till 28 mm. Men alltid spontat.
14 svar · 22,4k läst
T
Tiger79: Donwoody Tackar. Då blir det en ikea skärbräda och en vanlig bräda. Har inte märkt av någon fukt från plattan, så detta blir hållbart. MVH
29 svar · 15,1k läst
·
H
HJFF1969: Som rubriken lyder, är det någon som limmat oljehärdad board och isf med vilket lim?
0 svar · 3,5k läst
malmborg
malmborg: Någon som har lösning på vårat problem? Vi har satt Paneltak i valvad kupa som nu skall möta paneltak i ryggåstak. Se bifogad blid. Hur skall vi nu få det här snyggt? 1 Sätta upp en åt gången ,rita och sen plocka ner och såga? 2 Sätta upp och köra med överhandsfräs med lagrat frässtål 3 Såga lite för kort och leta reda på list i plast/gummi som går att måla för o täcka
0 svar · 3,9k läst
·
Immobil
Immobil: Eftersom det är en rak trappa kan du sätta en liten kvartsstav på vangen.
3 svar · 3,5k läst
Jocce81
Jocce81: Vet ej om detta är rätt forumsdel, men chansar iallafall! Har en inglasad balkong som jag tänkte sätta upp ett innertak, för att få bort lite av den "råa" känslan, samt att kunna fälla in en "stjärnhimmel" (finns på Claes Ohlsson för vettiga pengar har jag sett). Tänkte dock klla hur man skall göra och vad för material man skall använda? Tänke mig typ att man sätter reglar och
0 svar · 6,2k läst
·
A
Andreas S: Ok tack, jag hoppas att du förstod vad som menas. Att detta är övervåningen med snedtak och att det är isolerat utanför pappen som syns på bilden. Det blir en luftspalt mellan pappen och plasten med 22mm glespanel (som bilden) och innertaket dikt mot plasten. (detta görs inte av någon direkt anledning, bara av enkelhet.)
4 svar · 5,2k läst
·
A
anaitis: [citat] Det går utmärkt att måla sedan det väl har torkat. Det är ju ofta drypande fuktigt när man får hem det.
1 svar · 5,9k läst
A
anaitis: [citat] Hur är det med den övre ändan? Är den fri eller styrd? Inspänd? Virke? Slankhetstalet blir om jag räknar på fri topp och fast inspänning i marken (det blir sällan detta ifs) 2,25 * 200 / (15/4) = 120 Detta slankhetstal ger en korrektionsfaktor på ca 0,28 Då blir den dimensionerande bärförmågan 0,28 * pi*150*150/4 * 11 (K12, SK1) dvs ca 54 kN
5 svar · 9,5k läst
A
AndersS: Och så kan du kryssmäta, dvs att båda diagonalerna är lika långa och märka ut hörnorna på golvet hur rummet blir i fyrkant med t.ex. tejp. Men det utgår från att väggarna är lika långa. Men jag håller med tidigare notering att man ibland vid renovering får utgå vad som är praktiskt.
5 svar · 7,8k läst
A
anra: Tackar... då hoppar jag nog att laga dem... dem är väldigt små!!
2 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.