Ska sänka mitt kökstak 15 cm och sätta downlights. Jag kommer använda träregler 40x75 och bygga en ram runt på väggen och sen dra reglerna med cc40. Min fråga är hur jag enklast ska stabilisera det här, det fungerar ju inte att ha två fästpunkter på en regel och 3,20 m emellan dem utan det ska ju fästas i taket också. Jag har betongtak och betong betongväggar. Så frågan är alltså vad jag ska använda för att stabilisera det och få fästpunkter mot taket??

Byggvinklar i taket kanske? Eller grövre virkesdimension?

Måste du nödvändigtvis använda trä?

Du kan ju pendla ned ett tak med stålreglar eller bygga ett fribärande.

Om du bygger ett fribärande med stålreglar kan du använda 95 mm reglar om du har 2 lag gips. Då behöver du inte fästa upp det mot taket.

Om jag fäster råplan 45 x 95 mot mitt betongtak och sen på det sen lägger råplan 45 x 70 tvärs över det första regellaget och sen bygger med 13 mm gipsskivor, skulle det fungera?

Första lagret regler bygger ju ner 95 mm, andra lagret bygger ner 45 mm och gipset 13 mm. Det ger totalt 15,3 cm och ger en lagom sänkning för mig. Frågan är bara om tyngden på taket, finns det risk att det här blir för tungt? Jag har som sagt betongtak och betongväggar så det är ju rejäla doningar att fästa i, men som sagt finns det någon möjlighet att detta kan ge med sig?

Jag var inne på en liknande lösning som din, när någon ytterst vänlig person här inne fick mig på bättre tankar, så jag använde plåtreglar som jag sänkte med. Oerhört smidigt och dessutom kändes det trevligt att ha betongtak, plåtreglar och gipsskivor med tanke på spottarna som är monterade, inte mycket brandfarligt här inte...

Jag har lite foton från min taksänkning i tråden om mitt kök, bifogar en här, lite pluttig bild, men lite ser man.

• klar5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.