daniel_se: Har ni något tips på en schnygg färg att måla en skorstensstock på. Jag har en vitmålad skorstensstock som inte bryter snyggt mot mina vita väggar. Skulle helst ha tegelfärgen (omålat) men det är för mkt jobb att ta bort färgen, kan man måla i någon slags tegel eller rostfärg tro? //Daniel
Farzan: Det finns oklassad 12 mm byggplywood som faktiskt oftast är något billigare än OSB (i a f på Bauhaus och K-Rauta när jag har tittat). Den brukar ha en del ytskavanker men det gör ju inget när den ska sitta bakom gips.
stakka: Om jag fattat det rätt behövs ingen vindpapp eller liknande när man bygger med västkustskiva. Rätt eller fel?
valle-07: Hade samma problem i köket i ett elementhus från -63 slutade med att ja rev ut allt och reglade om. När masoniten eller limmet i elementen har börjat vika sig tappar hela konstruktionen sin styrka. (limmet i mina element lossnade bara man petade lite) Jag tyckte inte att det var nån ide att fösöka styva upp en från början dålig konstruktion.
sinoni: Vi skall göra ett fyrkantigt valv, cirka 2,5 x 3,5 meter, i en 20 cm tjock betongvägg. Väggen är bärande så vi behöver stötta med balk. Är det någon som har gjort detta? Vad kostade det? Några tips?
Lilljonte: Kolla på ByggMax. Tror inte du ser någon skillnad mot det som dom har för 99.75 :-/m2. Jag håller just nu på att montera sådant tak och kan säga att det blir väldigt bra.
jarnstedt: ag har en liten fråga gällande denna rubrik.. det är så att jag tänkt öppna upp ett hål av storleken 160x100 cm i en 70 mm tjock lättbetongvägg mellan kök och vardagsrum.. jag har mest lite funderingar kring just lättbetong.. jag vet säkert att den innehåller nån sorts stående tunn armering med ca 20 cm mellanrum, samt att den är garanterat icke bärande.. skall klä insidorna
nimhed: Jag har ibland sett gamla ledstänger på kommunernas återbyggdepåer.
jarnstedt: jag har en liten fråga gällande denna rubrik.. det är så att jag tänkt öppna upp ett hål av storleken 160x100 cm i en 70 mm tjock lättbetongvägg mellan kök och vardagsrum.. jag har mest lite funderingar kring just lättbetong.. jag vet säkert att den innehåller nån sorts stående tunn armering med ca 20 cm mellanrum, samt att den är garanterat icke bärande.. skall klä insidorna
seliass: Hej, Själv så har jag bara positiva erfarenheter av Miras produkter. Har flutit två badrum, en tvättstuga och en källarkorridor med deras flytspackel och positiva egenskaper är att man har ganska lång tid på sig att få allt "rätt" innan det stelnat. Lycka till med dina jobb :-) /Sören
anaitis: Vad för sorts lim använder du? Är det möjligen så att limmet innehåller vatten?
anaitis: [citat] Säkert är jag en petimeter i detta fall, men du menar nog en krysskolvning?
anaitis: Helt säkert väldigt solid konstruktion. Fast de leker lite med orden: Skriver att väggarna är "massiva" samtidigt som man en liten bit bort på sida beskriver att man har "fräst spår" inuti väggen! De har helt rätt att konstruktionen blir värmetrög. Fast inte lika trög som ett stenhus. Nu har jag inte skärskådat dera beräkningar, men tvivlar lite på att isoleringen blir riktigt så
404: Någon som har koll på hur materialpriserna ligger i Estland jämfört med Sverige? Tänker först och främst på virke, fönster och dörrar.
Roar: Byggde garage ifjol och det har stått oisolerat över vintern, så jag har tänkt isolera det nu i vår. Det jag undrar nu är hur man skall tänka när man isolerar. Vi har inte planerat att värma upp delen där bilen skall stå, ivarje fall inte initalt. Det jag har läst är att man då inte skall ha en diffusionsspärr mellan skivorna och isoleringen, utan man kan sätta papp eller nått
andersmc: Vi kan säga att i det här fallet sitter definitivt skönheten i betraktarens öga.
Filip L: Skissade upp en idé som ploppade upp i huvudet, Jag sågar ur en kontur av en stad med höghus i spånskiva, och målar svart... och fäster på den yttre regeln... Det skulle vara samma princip som i inlägget ovan, bara att jag döljer fula skarvar med denna. Sedan kan jag sätta LED-stripes från Clas Olhsson bakom.. för att framhäva Siluett-känslan... och kanske borra små små hål på
ByggaNytt: Om man inte har en aning bör en konstruktör tillkallas men principen är ju att fördela lasten på de återstående reglarna med en balk/avväxling, typ: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/stomme/vagg.jpg
daniel_se: Drog in en kofot i väggarna idag, och det är faktiskt inte tegel, trots att det varit det i stort sett alla andra väggar i lägenheten. Det är lättbetong med något slags svart betong/utfyllnad i mitten, ingen aning om vad detta kan vara? Blir nog helt enkelt till att knacka ner skiten då så man slipper lite av dammet iaf, hur ska jag få till snygga avslutningar? Kan man ta en klingsåg
mycke_nu: I Sverige vet jag inte, köpte min på Home Depot i USA för något år sedan när dollarn var lite billigare.
Sippan7: Ja det verkar som det får bli den metoden med att spika på extra glespanel, då kan jag sen välja om jag orkar spackla 80 kvm gips och spara ca 5000:- eller att välja typ byggmax innertak som är klart efter montering. /Micke
perostella: jag är också i färd med att bygga till på plintar. önskar att fler lade in inlägg i debatten. mitt hus har källare, och jag dränerade om för två år sen. tänkte kanske gräva och gjuta en platta/mur och sedan mura upp till nivå med lecablock, men.... det är mycket jobb. plintar hade funkat fint, tror jag. men det är så svårt att hitta nå´n som kan ge klara direktiv om det funkar
torrum: Hej, ska till o fästa upp slätspont på innertaket. Det ska fästas på glespanel 70*30 cc60. ovan glespanel ligger plast och ovan det bjälklager cc60 tvärs glespanel. Vad ska jag använda för spik/skruv så att det inte går hål i plasten? blir korta saker på 45 mm? de verkar tunna som ståltrådar såna spikar. inget jag litar på ska hålla uppe mitt tak. vilket föredras, spik/skruv i
Bnicke: Behöver spackla en betongplatta utomhus innan jag kan börja resa stommen för en tillbyggnad. Det ska vara varmare än +5 vilket det inte riktigt är i Stockholm än. Betongplattan gjöt vi i minusgrader utan problem. Men hur är det med golvspackel? Kan man tillsätta frostskydd eller liknande i golvspackel? De produkter jag hittar, t.ex. Maxit frostskydd, är till för putsbruk och betong.
AnneFi: Vi är nu nästan färdiga i våran källare och det är dags för att snygga till trappan ner. Sambon vill lägga klinkers medan jag tycker att trappan är skit snygg som den är förutom alla hack som förra ägaren gjorde för att sätta klinkers. finns det något sätt att snygga till den? kan man inte slipa och polera upp den? [bild] [bild]
pslilleman: det du kan göra är att du köper ett plåtband som finns på rulle det är 10 cm brett och rullen är lång så du kan nog klippa av den längden som du behöver till din vägg. riv bort det yttersta lagret skruva dit plåtbandet på reglarna som du kommer att kunna se på första lagret du skall ha två längder ett för över och underskåpen ta bara reda på vilken höjd dom skall sitta på.
RobZombie: [citat] Köp ankarmassa och fyll i dom stora gamla hålen och dra i nya pluggar i det innan massan härdar. Kommer sitta som berget.