hej hej

Bygger en yttervägg just nu. Har följande konstruktion ute ifrån och in:
ytterpanel, luftspalt, utegips, isolering 14cm, spånskiva, möjligtvis blir det även en gipsskiva på inner väggen.

Måste man ha en plastfolie mellan inner vägg (spånskiva) och isolering?

Kan man bygga väggen utan platsfolie?

Är det ett kallförråd går det bra

Mvh

nej det är en vanlig utbyggnad på ett trähus...övriga huset är byggt på 60talet med papp bara på ytterväggen...ingen plast...så...svaret är att man måste ha det eller

Vad händer om jag... inte... sätter ditt plastfolien...? Man har ju byggt utan plastfolie förr...?

Det är innefukten som är problemet...som man stoppar med folie....
Har du även övertryck i huset trycks fukten ännu lättare in..

Kan tänka att gamla hus läckte som såll var väl lite kallförråd på den tiden?Inga moderna uppvärmningar då inte...:)

Mvh

På den äldre delen av byggnaden finns en tritexskiva (tror det jag heter lite mjuk skiva) på insidan av väggarna...har tänkt att bara slå på en spånskiva där...men det är alltså inte att rekommendera eller?...bättre att ta bort den...sätta plastfolie även där. och sedan spånskiva...?..

någon som andra åsikter än ovan...?

Isolera med träfiberull så slipper du plasten men du måste ändock andvända någon diffspärr (kolla på hemsida hos tillverkare)
Om jag bygger något hus igen skall jag absolut andvända mig av träfiberull.

Jag har renoverat ett gammalt missionshus och av alla "gamla rävar" jag frågat så har alla (utom givetvis stadsbyggnadskontoret....) sagt att man aldrig ska ha plast i gamla trähus. Förklaringen jag fick till det var att det finns så mycket trä i väggarna att detta tar upp fukten och att plast gör att träet slutar andas, vilket kan leda till problem framöver. Nu har iofs mina väggar bra mycket mer trä än vad dina verkar ha, så att detta kanske inte är någon bra lösning för dig.... Jag har använt sprutisolering, ThermoCell träfiberull, i väggar o tak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.