SteffeM: Vi ska renovera ett gammalt hus och håller på att försöka få till en bra planlösning. För att få plats med alla rum vi vill ha på övervåningen skulle vi behöva antingen vända på trappan, så att man kommer upp på andra sidan av huset eller göra en "böj" på trappan. Hur mycket jobb är det att vända på en trapp och flytta den någon meter åt ena hållet? Hur svårt är det att
raveper: Det finns ju färdiga kitt för att fylla igen sådana sprickor. Googla på parkettkitt eller liknande.
TLovskog: Fantastiskt med detta forum. Är precis i tagen att resa 3 väggar och har samma fundering. Parketten är flytande för mig så jag får spåra upp den tänkte jag. Nubb och pl 600 låter ju rätt vettigt. Är det hur snickare brukar göra?
thewolf: Vågar man fråga vad du ska ha dom till? Bara jobbigt att hantera...
mångstekta: Du behöver nog måla ändarna rejält oxå, då kan det kanske hålla en stund annars så sväller det nog vid första regn....
Fasting65: En liten påminnare innan du du börjar avväxla: Stötta upp bjälklaget innan du sätter sågen i någon regel!
tihimas: tack för tips. Det blev 3x2"6 Kändes väldigt stadigt och eftersom det är inne i ett uterum så blir det inte mycket fukt som kan sugas upp.
gaia: verkar enklare med källare - vatten och avlopp finns redan. Behövs bara golv och värme så man kanske får lättare att hålla sej inom budgetgränsen :). Finns det avlopp och bra isolering i ladan så skulle jag föredra att bo ovanpå marken ... gaia
Fardelin: Har blandat till en sats kakelfix, tyvärr så hinner jag inte använda upp allt just nu. Kan dock återuppta kaklingen senare idag. Står ju på förpackningen att den "öppna" tiden är 5 tim. Jag täckte bruket i hinken med vatten och satte en plastpåse över. Gör det någon skillnad? Eller är det bara att kasta? Blir nog minst 6-7 tim från det att jag rörde ihop tills jag kan använda
Chriskay: Tack vagabondo! En annan fråga; regeln som ligger närmast garageöppningen ligger ju inte an mot syllen utan direkt mot plattan, skall jag lägga syllisolering under den, eller behandla på något sätt?
thewolf: Har tagit ner vindstrappan för att höja taket i källartrappen... Vid "botten" på vindstrappan var det ett litet golv som då ska bort. Bryter upp golvet och vad hittar man... Två elementrör och en bärande balk som bär upp grabbens sovrum :( Elementrören är ju bara att byta ut mot kopparrör och lägga på den nya väggen som ska komma upp. Men balken.... Det ligger en balk parallellt
sponken: Vi putsade våran teglade spis och det blev mychet bra med C bruk. För att bygga ut under "överhänget" så använd vanliga leca-block som du skär ut till passande form. Det blir mycket stabilt och fungerar sedan utmärkt att putsa på. Lycka till
tomlund: Hej! Hur löste du det hela, jag står nu inför liknade problem. Tack på förhand. Tom
JLindstrom: Hej. Jag blev nyligen ombedd att ta upp en hål mellan hall och kök som skulle vara runt och en meter i diameter. Med risk för att hålet skulle se ut som barbapappa försökte jag förhandla mig till ett fyrkantigt hål, men blev nästan idiotförklarad och hörde något mummel om killar och inredning... Det var ingen idé att diskutera så jag klurade lite och kom fram till att det kanske
morty81: Huset, ett och ett halvt plan renoverat på slutet av 70-talet... Rev bort en bit träfiberskiva i taket på övervåningen och fann nån typ av plast, brun på ena sidan som känns som papper medans "baksidan" är svart och känns som plast. Det jag fann konstigt var att denna "plast" bara finns i hallen på övervåningen och inte i de två rummen? :confused:
mrVoodoo: Kan inte säga med 100% säkerhet, men jag har för mig att jag såg 600x3000 på Bauhaus när jag var där och kikade på lite verktyg idag. Finns väl Bauhaus i gbg också misstänker jag? I så fall kanske du kan klyva dom och få 2st 300x3000 ?
JimmyB: Hej! Vill bygga ett litet förråd för trädgårdsmöbler, cyklar m m på tomten. Fristående. Kanske ca 5-8 m2. Vill gärna få tips på komplett ritning och materialåtgång så att det bara är att åka till affärn och handla bräder mm och starta bygget. Tackar!
mrVoodoo: Har plockat upp många goda tips från byggahus, men nu är det dags för min första egna post :) Har nog hängt här i över ett år utan att skriva något själv :eek: Har renoverat en övervåning, och främst en takkupa som var i väldigt dåligt skick. Hela takkupan revs ut och gjordes dessutom dubbelt så stor så att toaletten och altandörren som huserade i kupan fick lagom med plats
gnilrub: är väl ganska vanligt att man har 45 mm innaför de stående ytterväggsreglarna. Tror inte det är några problem. Det är så vi ska bygga.
smidifix: Varför riva den gamla??? Är den dålig?? Är nog ingen bra idé å sätta två lager plast, blir nog fukt som du säger!
niblom: Tack för infon. Skall genast ut och lava om och ändvända. Tack! /N
Mr Sound: Med din beskrivning låter det som förra ägaren gjorde takbytet då det förra var dåligt därav dom mörka partierna? Jag skulle först pratat med försäkringsbolaget för att höra om det är ok att börja riva sen skulle jag gå loss, riva bort gipsen och isoleringen. Vet av en som hade en vattenläcka då vattnet rann efter syllen, han fick såga upp gipsen ca 1 meter upp och riva ut
MrWhatever: [citat] Ja väggen går i samma linje som nocken på huset, men huset är ca 100 m avlångt så jag tror knappast att dessa bjälskar som inte ens är fastsatta i väggen är livsfarliga att ta bort, dock så är det på varsida öpnningen bärande 30 cm tjocka väggar som på ritningen är bärande.
joflopp: C/C 600 är maxavstånd, man kan gå ner till 300. Jag valde 300 dels för att jag reglade upp ett delvis befintligt bjälklag och dels för att ta till lite i överkant.
daveman79: Hej, jag undrar om det är någon som kan dela med sig av sina erfarenheter på undergolv till sten, det är ju föreskrivet 300 cc på träbjälklag, sedan golvspån och gips. Har idag trägolv som är väldigt jämnt och funderar på att smälla på golvgips ovanpå och sedan kalksten, någon som har några tankar om detta, tacksam för svar.. David
killian: tack tack! Jag kommer att använda mig av lättreglar, dom kommer dock att ha 45mm., så nu har jag räknat yttervägg och tak!