P
pepparkakshuset: Just de! en glasskiva skulle kanske bli skitsnyggt. glasgubbarna kan ju alltid måttskära.
10 svar · 6,9k läst
J
Jonas_Pettersson: Som ett litet förtydligande på min fråga ovan så är min fråga egentligen var vikten på takstolarna ligger.
1 svar · 4,9k läst
·
A
anaitis: Aluminium är nog inte det bästa valet. Aluminium är oädlare än zink och kommer alltså att försvinna. Det finns ädlare nitar att köpa. Kolla in metallernas resp ädelhet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential
1 svar · 7,1k läst
A
anaitis: Har inte sett programmen. Blåfärgat skum känner jag inte till, men färgen är nog bara en detalj. De skum som använts i Sverige är karbamidskum och polyuretanskum. Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/isolering/93592-varfoer-inte-polyuretan-skum.html
1 svar · 3,3k läst
B
bus: tänkte använda kakel/klinkerfix för bättre vidhäftning,mindre sprickbildning. (eftersträvar inga släta väggar utan en putsad yta). vill inte sätta skivor först då de snygga gamla foderna knappast går att demontera utan att gå sönder. undrar väl mest ifall det kan bli någon otäck reaktion med de gamla skivorna. (typ 60tal eller nåt)
3 svar · 2,9k läst
fresve
fresve: Jag har gjort precis som du skriver, byggt en balkong med uteplats under. Stomme, råspont, takpapp.. Det blidde klart5 förra året, nu blir det uppregling, trall, och räcke i år. Har 3 graders lutning, köpt glaciär 3 grader på byggmax.
2 svar · 3,1k läst
T
Tobiaz: Hej, tack för svaren. Väggen är numera borta, satte sågen i och det nöp inte. Veckan efter jag började riva så hittade jag en likadan lägenhem på hemnet där de hade rivit hela garderoben, så de hade uppenbarligen kommit fram till samma sak som mig. /Tobias
5 svar · 3,9k läst
·
A
Alko: Vad bra med råd man får här! I mitt fall blir det ju inget riktigt indrag eftersom jag gjorde det i fel ordning. "Indraget" blir ju precis så tjock som MDF:en är. Men en liten sträng fog fixar nog ev. glipa. Och att fräsa en rundning gör ju också MDF:en mindre känslig för stötar i kanten. Men det är jobbigt vad minsta misstag i detaljerna kan ge merarbete! Funderade i morse på om
10 svar · 12,0k läst
·
L
Leffenisse: Hur gick det med kreosoten? Har själv en sommarstuga som vi håller på att bygga om och upptäcker att man tydligen blaskade på kreosot när den byggdes på 60-talet? Skall man byta bjälklag eller vad gör man?
6 svar · 10,0k läst
J
imported_Byggaren: Du får räkna med minst 60 cm i längd/person vid bordssidan. Ett bord har också två gavelsidor. Anta att du sätter en person på vardera gaveln och fyra personer på långsidorna (2+2). Då behöver bordet vara minst 120+60 cm långt för att du ska få plats med tallrikarna för de som sitter på gaveln. Men då kan du lika gärna sätta tre personer på vardera långsidan eftersom bordet
1 svar · 19,1k läst
B
Bandit: Hej, det är sedan tidigare plywood spikat rakt på väggen som sedan har tapetserats. Jag har tagit loss lite av denna vägg och det verkar inte finns någon fukt bakom. Det luktar inget i källaren. Dränering har inte gjort på de närmaste 10 åren vad jag vet. Jag har ägt huset i 2år. Golvet är bara en filtmatta direkt på grunden.
2 svar · 3,4k läst
bonnier
bonnier: Nu är jag bara en (ibland) glad amatör men tycker inte att det borde vara olämpligt att använda MDF till allt om det är uppvärmt utrymme (rumstemperatur?). Jag har gjort ett par garderobsdörrar i MDF som har slagit sig en del, men luckorna på kattvinden sitter som smäck. Ett par starka magnetlås på över- och underkant ser till att det luckorna hålls på plats. Tillägg: Jag hade 10mm
8 svar · 5,1k läst
·
Fasting65
Fasting65: Du kan ju alltid sätta dit lamellerna med TVÅ metallpinnar i vardera kortända, så är du hundraprocentigt säker på att de sitter i "rätt" lutning...
5 svar · 5,2k läst
slaskman
slaskman: Har en tillbyggnad i teak och koppar från 1963, med åren har den blivit ordentligt mörk nästan svart. Kan tänka mig att den gamla oljan oxiderar
2 svar · 3,5k läst
W
wedin: Bor i lägenhet och har för ny dragning av avlopp bilat upp toalettgolvet i betong för att komma ner till våningen under (undertak med typ ecophoneplattor). Nu grunnar jag lite på hur jag bäst gjuter igen hålen, ett 200 x 400 mm med grova kanter och ett diamantborrat hål för gamla muggavloppet. Golvet är mellan 150 - 200 mm tjockt. Jag har tänkt att spänna fast en gjutformsbotten med
0 svar · 6,8k läst
R
roberthjort: hur ska man ventilera väggen på för sätt? borra hål i plåten - nere och uppe eller hur menar du ?
9 svar · 9,8k läst
Y
yens: ok, då är vi helt överens, det var att du skrivit både gles och osb som gjorde mig nyfiken, men då var det på olika ställen.
4 svar · 2,5k läst
R
Roger J: Jo jag ska riva ut det gamla och se hur det ser ut.
4 svar · 2,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Mexitegelbruk vore nog det bästa.
1 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det finns ju ett fusk att ta till. Det lutande taket omges av "väggar" som ger ett visuellt intryck av en total box. Här ser du baksidan av origo ifrån götenehus, här måste det givetvis bli en öppning, så takvattnet kan rinna ut. Möjligen skulle man kunna göra en spalt istället, så det ser mer ut som en box även här ... [bild] Ni får grunna lite, och kanske stöta och blöta
1 svar · 1,6k läst
A
ArneTW: Jag hade nog gjort en form och gjutit upp till en jämn yta/hylla att fästa/lägga syllen i/på. också lagt i ett par armeringsjärn. /ATW
4 svar · 1,3k läst
·
v-g
v-g: Köpte två st Mora från rinkaby och de fungerar perfekt, av konstruktionen att dömma så är de väldigt hållbara. En viktig sak är dock att ni stänger på KRANEN inte på SLANGEN gör man det senare så fryser utkastet sönder garanterat oavsett självdränerande eller ej.
8 svar · 6,5k läst
P
Per72: [citat] Jo det är väl att rekommendera. Det får nog bli regelverk av planken.. Vi verkar ju vara överens om att det funkar
14 svar · 4,1k läst
MartinGustafsson
MartinGustafsson: Armeringsjärn är lite overkill, men annars räcker det med att kladda på murbruk på siderna av stenen, mot den befintliga väggen. vill man gära det grundligt kan man använda en vidhäftare som gör att murbruket biter bättre mot gamla ytan, Maxit har en bra sådan
2 svar · 3,3k läst
P
pellepite: Klart det fungerar med en platta. Hur många hus med källare finns det inte som har ett tillbyggt garage.... Åtskilliga! Och fungerar ju bra.:) // Per
6 svar · 1,8k läst
mattssons
mattssons: Permanent. Vill bygga på billigaste enklaste sätt och planera föpr att i framtiden, sätta tegelväg och på andra sätt får ett mer underhållsfritt hus. Undrar mest om prefab är billigast, eller om platsgjutet, eller Leca kan vara bäst, det verkar ju finnas en massa olika vägar som kan vara bra. mvh/Tobias
2 svar · 1,0k läst
T
TOL09: Jag kanske va lite otydlig, syllen är alltså 70 hög och 120 bred. Jag hade två alternativ, två stycken tryckta 34x120 staplade på varandra eller att dra ihop 3 st. 70x45 bredvid varandra =70x135 som då skulle bli lite bredare men det skulle fungera. Eftersom jag inte ville lägga in tryckt så slutade det med att jag drog ihop 3 st och det fungerade nog bra. Man skulle kunna löst det med
2 svar · 3,1k läst
E
Erik Ljung: Hej! Tack för svaret! Pratat med två virkesexperter samt 3 plåtslagare. Kan bli missfärgning. Kan köra lärkreglar...lite dyrt...fick rådet att köra gummi under hela regeln som ligger mot taket. (istället för plastdistans.) sen så tyckte de att jag kunde måla reglaran innan. då ska det går bra. ha det!
2 svar · 2,9k läst
P
Pucco: Ska du ha mindre bitar så kan du leta i IKEAs skrotförsäljning. Jag hittade 3mm MDF med en trämönstrad pappertfilm på ena sidan. Det var en baksida från en bokhylla. 40x160+40x160 cm för 19 kronor.
6 svar · 10,6k läst
P
pellepite: Har ett gammalt hus byggt -39. Kommer att riva det gamla ruckel till garage som är ihopbyggt med huset och bygga ett nytt stort fint garage istället. Min fundering ar hur jag ska göra med kondensspärren i garaget iom att det inte finns ngn i huset. Och om jag ska sätta kondensspärr ska jag göra det mot husväggen åxå? // Per
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.