En villa byggd -82 med garage med förrådsdel rest på gjuten platta. Vid besiktning av villa och garage framkom vilket även kan ses på en del ställen på yttervägg i garage och förråd. Fukt i nederkant av väggar mot golv och besiktningsman trodde på syllbyte.
Ska tilläggas att det är det typiska garaget intill villa med platt tak och tjock tjärpapp till tak.

Vad man ser är de klädda innerväggarna (gips) har mörka partier i hörnor och under uppmurket fönster. Utsidan är klädd med trä som inte är jättedålig alls men vissa partier och helst på södervägg/västervägg ganska slitet nertill och behöver bytas ut.

Nu kommer frågan om någon i forumet sett eller varit med om något som liknar detta.
Vad hade ni själva gjort. Föregående ägare har nog uppmärksammat detta då jag köpte huset förra hösten.
Året innan hade nämligen tak på garage bytts av fackmän ut och såg enligt besiktningsmannen ut att vara gjort på ett bra sätt. Så tak har förmodligen läckt och lutar väl åt att gå vidare med vägg/syllbyte.
Klarar man detta själv till rimlig tidsplan med heltidsjobb och familj/barn eller hade ni tagit in firma och nyttjat rot-avdraget så gott det går.

Välkomna med förslag då jag kämpar med tvivlen om jag ska börja själv eller direkt börja leta fackmän.

Med din beskrivning låter det som förra ägaren gjorde takbytet då det förra var dåligt därav dom mörka partierna?

Jag skulle först pratat med försäkringsbolaget för att höra om det är ok att börja riva sen skulle jag gå loss, riva bort gipsen och isoleringen. Vet av en som hade en vattenläcka då vattnet rann efter syllen, han fick såga upp gipsen ca 1 meter upp och riva ut isoleringen. En avfuktare + värme för att torka upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.