Jag skall göra en stolpe som skall ta upp ganska mycket vikt, säg mellan ett och två ton. Stolpen är inte den enda stödpunkten, men den kommer ta upp en stor del av vikten från ett tak.
Jag har några bitar 2"6 k12 virke som jag tänkte lägga ihop till en 6"6 stolpe med hjälp av ett par träskruvar. Jag kom att tänka på att om man lägger två hela reglar på utsidorna och låter det vara flera bitar med mellanrum i det mellersta lagret så kanske stolpen blir tåligare mot belastning som kommer lite snett. Är det någon som tror på mig, eller skall jag lägga ihop tre hela reglar?

Mellanrum ökar inte styrkan.
Det sparar på virket utan att minska styrkan särskilt mkt i ena riktningen, minskar däremot styrkan betydligt i den andra.
Inget att rekommendera om du är ute efter att maximera bärförmågan.

tack

Beroende på hur lång stolpen är så är knäckning och inte tryck det mest kritiska och då kan det spela stor roll hur man kontruerar sin pelare.
Böjmotståndet kan förändras dramatiskt beroende på stolpens geometri.

En lite grövre stolpe är ju snyggare också...istället för en tandpetare ..;)

Gabbe1 skrev:
Beroende på hur lång stolpen är så är knäckning och inte tryck det mest kritiska och då kan det spela stor roll hur man kontruerar sin pelare.
Böjmotståndet kan förändras dramatiskt beroende på stolpens geometri.
Fast det är tröghetsmomentet och tröghetsradien man anv för att dimensionera pelare.
Visserligen närliggande böjmotståndet, men inte helt samma.

Mikael_L
Tja, en 2"x2" klarar väl minst den vikten, då som rent teoretisk hållfasthet på gran/fur. Vilken säkerhetsmarginal en konstruktör sen drar ifrån vet jag inte riktigt.

Men då det är knäckning som den inte klarar. Så det är nog klokt att lägga ihop några reglar. Och då är den resulterande knäcktåligheten bättre ju större tvärsnitt stolpen utgör (med eller utan hålrum i).

Jag tror du är hemma (jag vet dock inte hur lång fri knäcklängd du har!) med 2"x6" enligt ...:
2st ihopsatta till en 4"x6"
3st ihopsatt till en 6"x6"
2st ihopsatta med en 2x3" mellan, så profilen ser ut som ett H med yttre tvärsnitt på 6x6"
4st ihopsatta, långsidan mot kortsida, osv hel varvet runt så den resulterande stolpen blir en 8x8" med ett 4x4" hål mitt i.

I vilket fall ska du tänka på fukten, t.ex. 3 st ihopskruvade har tendensen att snabbt suga in vatten kapillärt i springan, men sen torka ganska sakta.

tack för tips.
Det blev 3x2"6
Kändes väldigt stadigt och eftersom det är inne i ett uterum så blir det inte mycket fukt som kan sugas upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.