kromadarmbåge: bra o stabil skorsten. tackvare att man gjuter fast armeringsjärn i yttermantelns 4 hörn, nackdel: tanigt utseende om man putsar den. jag köpte till adapter för skorstenstegel o klädde översta delen med skorstenstegel.
zombieboy: Hej Lite av en post-mortem -rapport. Jag undrar om vi gjorde rätt då vi rättade upp en lutning som syntes på de sista 8 golv-bjälkstolarna av 10 i ett 5,20 meter lång golv i ett kök? Vad vi gjorde efter en snabb rekommendation från ett byggvaruhus var att kolla sylarna (som står på källargrundmuren, att det inte var ruttna och sedan bygga upp med oljehärdad masonite bjälklagbalkarna
mycke_nu: Har skeppat otroligt mycket känsliga prylar både med flyg och bilfrakt. Det finns i princip bara en metod som funkar: Packa prylarna i en stadig trälåda, ställ denna låda i en större trälåda och packa med minst 1 dm stödämpande materiel runt om. Helst ställs hela rasket på en pall, då slipper man få pallgafflar rätt igenom lådan. Mindre prylar packas på samma sätt, byt
anaitis: Man kan förankra med - lim - plastspackel, 2 -komponent - spik - skruv - plåtbeslag + lim/skruv Dessutom finns det plastkilar med små "hullingar" att köpa. De låser sig mot varandra. JAg är inte helt säker på att de finns i den storlek du behöver. Man kan också ha kilar som inte är kilformiga utan mer som mellanlägg. Man lyfter på den övre delen, lägger in pallningen och släpper
MatsEriksson: Vilka leverantörer av EPS-system finns? Känner till BEWI och Fagerdala. //Mats
Fnashack: Hej Lite klurig på det här -tror inte att det går, men det är ju värt en chansning... Vi har i dagsläget en hemskt furutrapp i ett öppet trapphus. standard 270 golv-golv och trappan är L-formad, vänstervriden med vridningen nertill. Så långt allt ok, tänkte slipa ner, lägga nya eksteg etc... MEN så hittade jag en lämplig sak på blocket :-) Fin massiv ektrapp med bara lite
Skogsbananen: De hade på Grönmarks (numera Tools), men inte så brett sortiment. Fin- och grovbetong, putsbruk C, gipsputs, golvavjämning och lite annat... Så här blev det i alla fall, nu väntar bara målning.
sanme: Tack för svaren, vi ska göra som du skrev JanneL.
mattiasj78: Vari ligger själva problemet att spackla ett folierat innertak? Spacklet fäster inte på folien? Man slipar sönder folien då man slipar spacklet? Olika utseende efter målning?
yens: Nu har jag kommit lite längre i mitt funderande kring min megatakkupa som jag ska bygga. Jag kommer ta bort tre takstolar och bygga ett "hus på huset", vi har betongbjälklag som tål massor, så denna konstruktion ska inte vara någon fara enligt grannar som gjort liknande. Tanken är att ansluta till befintliga takstolar på sidorna, därav snedväggen "närmast kameran". Jag bifogar en jpg
Dileman: Tusen tack manose och farzan, uppskattar verkligen er hjälp, är just nu i full gång med arbetet och det blev genast lite enklare nu .)
bergstrollet: Anledningen till att jag frågade är att OSB ska sättas med 2 mm mellanrum (för rörelse i skivan). Det blir mycket att täta om alla dessa springor ska fogas... Därför undrade jag om det är bättre att täta när gipsen är satt (längs tak, golv och anslutande väggar).
A.J.: Tusen tack för alla tips och hjälp Chris! Känns suveränt att få hjälp från någon som har kunskap. Jag fortsätter lära så långe jag lever ... :-) Ha de´ Mvh Andreas
Anonymiserad 68182: tack för ett snabbt och trevligt svar! det där med lasern låter inte dumt :) en fråga till medans jag ändå är igång. vi har betongväggar med ett laget tapet på som vi målat över. måste vi ta bort tapeten och sätta stenen rakt på betongen? eller kan vi fixa rakt på tapeten å trycka dit stenarna? sen har jag ett följdprojekt om någon är intresserad: köpa en platt-tv kanske 28"
ylven: wedge73: skillnaden med betong under isf bara mark, är att betongen i viss mån transporterar fukt. Man riskerar alltså att fukten går upp i väggarna istället.
anaitis: Utan att läsa på i databladen: Att Vittinges är lättare talar för att de är tunnare, dvs har mindre mängd mtrl i sig. Kan i längden betyda en lite ömtåligare panna.
imported_Benno: I byggnadsvårdsammanhang funkar fönsterkitt som "utomhusspackel" för mindre utfyllnader. Det hårdnar väldigt långsamt om det är linoljekitt. Trillar eventuellt bort när kittet blivit hårt och brädorna rör sig. Ta ner och justera fodren om det inte går att spika/skruva fast dem bättre.
Ingenjören: Enl. broschyren om Masterboard från Ljungbergs (som är återförsäljare i Sverige) har Masterboard tillverkats sedan 1978 och det står också: http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf Masterboard är uppbyggd av kalciumsilikat (kalk, cement och kisel), vermikulit, glimmer och är armerad med cellulosafiber. Vid dammande arbeten skall dammutsug och/eller dammfiltermask typ P2
Chinaski: Träguiden har jag haft en massa nytta av, kolla här t.ex: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=5947
uttaget: Hej alla husbyggare! Jag är ny i forumet och har en fråga som jag inte vet riktigt var den hör hemma så jag ställer den i den här avdelningen. (Moderatorerna får hemskt gärna flytta den till rätt avdelning om misstag har skett). Min fråga lyder såhär: Jag bor i en 2-rummare på bottenplaten som har ett vertikalt avloppsschakt som löper från tak till golv i mitt vardagsrum. Schaktet
brevik: Tänkte bara nämna att jag efter rekommendation valde Sikabond 500 och den fungerade utmärkt. Listerna sitter nu som berg.
chrille112: Tack för svaren. Jag köpte 45x120 i helgen och satte cc30, blev kanonstabilt :)
chris47: LED alstrar väldigt lite värme. Finns många olika varianter. Man kan även köpa vanliga spots och sätta in LED lampor. Idag finns varmvita och alla möjliga olika färger. /CC
storkarp: Hittade fler obesvarade frågor påsamma tema i forumet. Finns det ingen som murat igen fönster? Detta betvivlar jag. Eller vågar ingen svara eftersom man kan bli misstänkt för att vara en Fritzltyp? Frågan altså. Mura med lekablock med eller utan isolering på en tegelvägg. OK eller finns nackdelar? Har aldrig murat så det är en fördel om det är enkelt.
brevik: Svarar själv :). Fick ett tips av en kompis som är hantverkare och han rekommenderade Sikabond 500. Har satt en list med det och tvingat fast den med 5 tvingar. Nu låter jag tvingarna sitta 1 dygn och så får jag hoppas på det bästa. Kan återkomma med hur det gick.