Tjena,

Skall göra öppningen till köket större.

Såhär ser det ut innefrån efter att jag plockat bort panelen som satt på bjälkarna. Kollar man på ritningen daterad 1969 så finns där ingen vägg. Men men, huset är byggt på 1800-talet och man vet ju allri.

732200953959P099d.jpg

Här är en bild som blickar in mot köksutrymmet.

012200954237P6a12.jpg

Jag har följande utrustning:

Borr / Skruvdragare
Mycket olika verktyg såsom hammare, mejslar och annat smått
Black & Decker tiger såg (vad för blad rekomenderas?)
Pengar

Vill på snabbast och billigaste sätt höjja ingången.

MVH

finns det nån där ute som vet?

MVH

Tror att jag och många andra tycker det är svårt att tolka 1a bilden och hur den hänger ihop med 2a bilden.
Även svårt att få känsla för dimensionerna på virket, (balkarna)

Första bilden är tagen innefrån dörröppningen i köket, stog på knä och fototade uppåt ungefär vid den bruma dörren som ses på bild 2.
Den andra bilden är utansidan på väggen tagen från v-rum rakt frammifrån. Bjälkarna är ca 10 cm x 10 cm och 130 cm långa (de som ligger på tvären).

asså jag har mer lr mindre rivit hela min kåk å lagt in nya balkar m.m.
men asså din bild e kontig. kan fan ej tyda den.
fattar att du vill göra öppningen större.,
går denna gägg i samma linje som nocken på huset???
gör den den är den bärande.
men allt går att fixa med en H-balk m.m

mvh
snickar estwing

du får nog lägga in lite fler bilder men ta dom inte i konstiga snea perspektiv. viktigt tex är hur infästningen i väggen ser ur idag för dina "stolpar"

bjälskarna sitter inte fast i väggen, utan kommer ner från taket/vinden. Bor högst upp i ett hus bygg nångång på 1870 talet. På senaste ritningen från 1969 finns det ingen vägg där. Jag personligen tycker inte att det är svårt att tyda bilderna.

En bild är tagen utifrån köksutrymmet (utrivet kök) och en bild är tagen från insidan av köksutrymmet med kameran vinklad uppåt då det är 4 meter i takhöjd.

estwing skrev:
asså jag har mer lr mindre rivit hela min kåk å lagt in nya balkar m.m.
men asså din bild e kontig. kan fan ej tyda den.
fattar att du vill göra öppningen större.,
går denna gägg i samma linje som nocken på huset???
gör den den är den bärande.
men allt går att fixa med en H-balk m.m

mvh
snickar estwing
Ja väggen går i samma linje som nocken på huset, men huset är ca 100 m avlångt så jag tror knappast att dessa bjälskar som inte ens är fastsatta i väggen är livsfarliga att ta bort, dock så är det på varsida öpnningen bärande 30 cm tjocka väggar som på ritningen är bärande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.