Ja, Som rubriken säger, Vi har byggt om dör vi har vår ytterdörr, Så ett fönster som tidigare satt på en yttervägg sitter nu "inne".

Här ska vi ha en öppning mellan dom två "rummen" som blev, Jag skulle helst vilja ha en rund öppning här, Inget fönster utan ett öppet hål bara.
Jag har letat nästan överallt efter något smart kit för detta, Men inte hittat något bra, Hade hoppats på att det fanns något färdigt kit typ Valvpaket för detta.

Så nu vill jag ha hjälp, Dels ,med om det finns något bra kit för detta eller tips på hur fan jag gör detta på bästa sätt!!

Tacksam för svar!!

Hej.
Jag blev nyligen ombedd att ta upp en hål mellan hall och kök som skulle vara runt och en meter i diameter. Med risk för att hålet skulle se ut som barbapappa försökte jag förhandla mig till ett fyrkantigt hål, men blev nästan idiotförklarad och hörde något mummel om killar och inredning... Det var ingen idé att diskutera så jag klurade lite och kom fram till att det kanske inte är så svårt, så här gjorde jag.

1. Mätte ut centrum hål på båda sidor av väggen.
2. Skruvade fast en ca 60 cm lång list i märkningen och drog sen i en skruv 50 cm från fästskruven, sen ritsade jag bara runt på båda sidor.
3. Klippte av ett sågblad till sticksågen, ville inte riskera att såga i elrör (igen).. När jag mötte reglar var det bara att sätta i ett längre blad och kapa dem.
4. Svor lite när jag tog bort väggbitarna då det gick telefonrör snett över hela hålet och inte rakt ner från taket till uttaget som jag hoppats på.
5. Då det inte gick att trycka rören åt sidan så var jag tvungen att flytta på telefonuttaget, men det var tydlgen bra då det såg "stökigt" ut där det satt. Såga upp halva väggen på båda sidor och dra om kablarna och sen dit med nytt gips för hålen.
6. Kapade till ett gäng ca 10 cm långa regelbitar i samma tjocklek som väggväggreglarna 45mm och tryckte i demrunt om i hålet. Hade vinkelhake för att hålla bitarna kant i kant med gipset och skruvade fast bitarna.
7. Åkte till Woody och skulle köpa böjbar mdf, men det fanns inte. Då bad jag dem såga till 5 mm masonit. 2 st 1600x70 mm. (70mm=väggtjockleken)
8. La på en klick sättlim på varje regelsnutt och sköt fast det med dyckertpickan.
9.Sen var det bara att spackla och lägga en mjukfog i skarverna å måla.

Materialkostnad:
Måttsågad masonit 11 kr
skruvar ca10 kr
lim ca 3 kr
dyckert ca 0,5 kr
spackel ca 2 kr
färg ca 5 kr
Totalt ca 31,50 kr

Tidsåtgång
fixa hålet ca 2 tim
spackla och måla ca 1 tim
flytta det jä**a telefonuttaget ca 4 tim

Summan av kardemumman.... Superenkelt bara man ger fan i att såga i elrören som nån idiot fått för sig ska gå i väggarna. Allt borde vara trådllöst...

Mvh Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.