Totte_S: Å, I see! Själv hade jag 20 cm att jobba med och behövde inte göra om fundamentet. Lycka till.
Mattias B73: Hej! Har en fråga angående en stomme till ett ridhus jag är spekulant på. Stommen är 17*30 meter som det står nu i snözon 2.5. Jag har tänkt mig att flytta det till snözon 1 i stället. Ett ridhus vill man ju helst ha 40 meter långt. Frågan till den erfarne blir då: Hur mycket längre skulle huset kunna bli i snözon 1 än i 2.5? Stommen är av aluminium med en taklutning på 26
Elvis69: Du kan använda stående montage på liggande läkt även vid ett lag gips alternativt liggande montage med kortling i kortskarvar. Kör du två lag gips kan du köra båda stående förutsatt att du förskjuter det andra laget en halv skiva så du inte får generalskarvar. Se sid 11
kloka_elin: Nej, egentligen vad det kostar att göra det själv eftersom det var så himla dyrt att låta dem göra det. Och visst, jag har aldrig murat något förut, men jag hade å andra sidan inte gjort något annat heller innan jag testade första gången, och hittills har allt gått bra. Man får ju be om tips och råd från snälla bekanta som kan det man försöker sig på...
JoakimU: Hej. Det är snart dags att snygga till runt spis + vedspis och hade tänkt mig någon form av kakel för att göra snyggt samt även praktiskt som stänkskydd. Tanken är att kakla upp en bit mot kåpan, i höjd med lucka för bakugn ex.vis. Bakugnen är ej i bruk, kommer ej användas. Vad bör man tänka på vid kakling gällande underlag, material, värmen från vespis etc. då insatsrör
Snigla: Muffen35: Alla ritningsprogram är avancerade på ett eller annat sätt.. sketchup är nog i den lättaste kategorin.. (de andra blir mer tekniska) du får prova dig fram.. leka med programmet.. och läsa om det (jag har inte lärt mig hela.. men tycker det är väldigt kul) Lycka till MVH Sandra
klos: OK, det låter ju bra. Får jämföra priser med lokala plåtisar.
skerfe: Hej, Det där är ett helt vanligt lättbetongblock. Skillnaden är som du skriver skillnad i densitet (och därmed även isoleringsförmåga). Xella har ett block Ytong/Siporex som har densiteten 340kg/m3. Vilken densitet som ska användas beror ju på hur tungt huset blir. Men Xellas block, med 340kg/m3, kan användas upp till tre våningshöjder. Jag vet inte riktigt vad jag svarat på, för
Mraff: Problemet är löst. Man gör precis som det står i alla andra trådar. Man delar vinkeln med två och lägger listen i gerlådan precis som den sitter på väggen. Grundproblemet var att jag mätt fram en felaktig vinkel, fy vad pinsamt. :confused: Tack ändå för svaren!
__OJ__: Hej Jag har rivit ut allt på min sons rum och skall nu sätta upp nytt gips och innertak. Taket är horisontellt upptill men är brutet på båda sidor ner till väggen som är ca 150cm hög hoppas ni förstår vad jag menar. Två frågor på detta vab börjar man med för att det skall bli smidigast innertak eller gipsväggen? Fråga två var börjar man när det gäller taket? Jag hade velat
MB77: Vi har panelskivan på flera ställen i vårt hus "pärlspont" och vi är riktigt nöjda, vi har det bara på vägg. Har limma upp dem, fungerar klockrent. Som (tallmilan) skriver så är det viktigt att väggen är rak bakom, annars så får man använda latexfogen.
mickef: Det enkla sättet att kolla om väggen är bärande är att kolla om någon sträva i fackverket vilar på väggen
magnusss: Denna länk är användbar Beijers trallväljare
Andreas A: Har försökt nå några av konstruktörerna på deras lista utan att lyckas. Vad tror ni om armeringen? Enligt Maxit så blir den horisontella armeringen för dålig med tanke på höjden på fönstren. Kan det räcka med vertikal armering vid alla fönster för att klara vindlasten? Kanske ändå slutar med att det blir en stålbalk.... Tack för svaren...
Västerhaninge 17: Tryckimp virket jag såg på Bauhus 45*170 var klassad K24 ,enligt personalen:confused: Brukar inte K24 vara märkt med det,det är mina bjälkar i huset. 1:a bärlinan skall jag fästa i huset
jon: Du najjar fast slangen i armeringsnät och sen spacklar in alltihop.
blackadder: Är muren rak hade jag nog limmat skivan. annars hade jag reglat upp med ganska tunna reglar för att kunna räta väggen.
PappasHammare: Om det är så att det är ett riktigt berg bakom muren så kommer det inte bli så mycket tryck. Det man gör när man bygger högre murar är att man placerar ett förstärkningsnät vid vissa skift i muren. Detta nät går inåt mot massan bakom. Benders Megastone/Megawall fixar lätt 1.4meter. Glöm dock inte att du måste ha dränerings material bakom och ett dränrör i botten. Edit: Kom
ason: tackar, det kan vara ett alternativ, om man böjer en list/kvartstav så där, tror ni att den behåller sina vinklar efter man har böjt till den? känns som att den inte tex. blir 90grader upp till på kvartstaven. men värt att göra ett försök..
anaitis: [citat] Har tittat på blocket nu också: De balkar som syns där är svetsade plåtbalkar. Utan att ha exakta mått på tvärsnittet går det inte att säga om de är starka nog. Du borde kunna få data från företaget som säljer.
anaitis: [citat] Tack, nu är jag med! Det var den sista varianten jag inte kände till!
Bödde: Hejsan! Jag hade exakt samma "problem" och kontaktade därför vår sotare. Enligt honom var det inga problem så länge det fanns luftspalt mellan murstock och brännbart - och du har ju även gips emellan så det borde vara ok. Dock, det finns mängder av regler kring detta, så kontakta sotaren - som Totte_s föreslår.
Totte_S: Kul att du hänger på pirk ;) Jo, det hade varit smidigt med golvvärme och gjuta platta. Kruxet är att vi har källarnergång i hörnet, så utöver väggar och grundmur skall vi även flytta nedgången till källaren, så det är lite att tänka på. Vi undviker oxå gjuta eftersom vi eventuellt, senare, bygger om badrummet/tvättstugan som ligger i bef. hus, och då är det smidigt att kunna
ktm250: En kap med skiva som tar betong för att dela. Du får helt sonika forma i hörnorna.