Vi nyligen köpt ett hus där det stod ett halvfärdigt gästhus om ca 50kvm som var stomrest med panel, fönster, tegel, målat osv. Det som är kvar att göra är det invändinga som jag påbörjat. Jag lyssnade på lite kompisar som är "snickare" och sa att man skulle ha åldersbeständig plastfolie på insidan. Nu när jag satt plastfolie, glesbrädor, osb och gips på övervåningen så märkte jag att det sitter en form av papp på utsidan bakom panelen. Denna är vit och verkar ha någon form av vax eller liknande. Kan det vara så att den skulle vara fuktspärr och jag nu satt en till på insidan, eller är det ingen fara?

Orolig att behöva riva allt gips och osb. :eek:

Tacksam för hjälp.
/Dennis

Bakom panelen ska det sitta vindskydd så det är säkerligen vindskyddsfolie . På insidan sätter man en fuktspärr precis som du gjort

En helt annan fråga, är det "standard" att sätta både gles och osb? Jag hade tänkt välja.

Tack för svaret. Jag har satt gles och gips i snedtaket. På väggarna har jag satt OSB och gips. Jag tror inte man ska ha gles och osb.

ok, då är vi helt överens, det var att du skrivit både gles och osb som gjorde mig nyfiken, men då var det på olika ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.