Hej, är på väg att sälja sommarstugan och behöver all info jag kan få om en sak som dykt upp:
Vid besiktningen så anmärkte besiktningsmannen på bjälklaget under golvet och menade att det kunde vara impregnerat med kreosot. Jag tolkar det inte som en bedömning att det är så utan snarare att det skulle kunna vara så, men hur avgör man vilket?
Huset är byggt mot slutet av 60-talet och står på torpargrund.
Är tacksam för all info ni kan tänkas ha!

tjenare!att detta skulle vara kreosot,kan man nog inte avgöra bara så där.telefon stolpar va tidigare imp med kreosot.färgen va brun.om du måste ta reda på vad det är,får du nog lämmna in en bit för analys.

jilted skrev:
Hej, är på väg att sälja sommarstugan och behöver all info jag kan få om en sak som dykt upp:
Vid besiktningen så anmärkte besiktningsmannen på bjälklaget under golvet och menade att det kunde vara impregnerat med kreosot. Jag tolkar det inte som en bedömning att det är så utan snarare att det skulle kunna vara så, men hur avgör man vilket?
Huset är byggt mot slutet av 60-talet och står på torpargrund.
Är tacksam för all info ni kan tänkas ha!
Nu kommer jag inte ihåg var jag läst detta men det finns iaf en undersökning som visar att kreosot i grunden inte ska vara farligt!

Co > Kommer du ihåg vart du läst det så är jag ytterst tacksam :-)

Jag är inte särskilt orolig för att det skulle vara så, de jag pratat med som haft lite insikt i byggnadssättet för området på den tiden säger att det inte användes, men det skulle vara skönt att få det helt uteslutet.

Fick tag på en trevlig person hos kemikalieinspektionen som hade svar på tal :-)
För att använda kreosotimpregnerat virke i trädgårdar och lekplatser så måste virket vara äldre än 30 år, efter den tiden så har halterna i trät sjunkit så mycket att risken är försumbar. Det innebär i sin tur att det 40 år gamla bjälklaget i vår stuga är helt riskfritt och gott kan sitta kvar.

jilted skrev:
Fick tag på en trevlig person hos kemikalieinspektionen som hade svar på tal :-)
För att använda kreosotimpregnerat virke i trädgårdar och lekplatser så måste virket vara äldre än 30 år, efter den tiden så har halterna i trät sjunkit så mycket att risken är försumbar. Det innebär i sin tur att det 40 år gamla bjälklaget i vår stuga är helt riskfritt och gott kan sitta kvar.
Detta stämmer om det är stolpar eller slipers som är utomhus och utsätts för väder o vind. Om det befinner sig i en grund är halten förmodligen högre än om det hade varit utomhus.

Dock funderar jag på vad det har för verklig påverkan om bjälklaget är impregnerat med kreosot. Det är ju inga ämnen som blir luftbärande, utan det går ner i marken om det går någonstans. Det blir ju naturligtvis problem om du ska riva huset, då måste du lämna kreosot-materialet på deponi.

Hur gick det med kreosoten?
Har själv en sommarstuga som vi håller på att bygga om och upptäcker att man tydligen blaskade på kreosot när den byggdes på 60-talet?
Skall man byta bjälklag eller vad gör man?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.