3 324 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Mura igen dörr.
Tänkte börja min frågekarriär här med en amatör fråga så ni vet vilken nivå det är på min kunskap. 
Jag har ett gammalt dörrhål jag vill mura igen och undrar hur man "förankrar" det nymurade alternativt om det behövs överhuvudtaget? Hålet är nu en jämn rektangel och jag undrar om man ska borra in armeringsjärn i sidorna som sen går in en bit i det nya bruket, en eller två bitar typ på var sida.
Eller är det så att det nymurade helt enkelt fäster i det gamla och sen är det bra med det? Den befintliga väggen är lecablock och det är det som jag ska mura igen hålet med.
Jag har ett gammalt dörrhål jag vill mura igen och undrar hur man "förankrar" det nymurade alternativt om det behövs överhuvudtaget? Hålet är nu en jämn rektangel och jag undrar om man ska borra in armeringsjärn i sidorna som sen går in en bit i det nya bruket, en eller två bitar typ på var sida.
Eller är det så att det nymurade helt enkelt fäster i det gamla och sen är det bra med det? Den befintliga väggen är lecablock och det är det som jag ska mura igen hålet med.
Brukar man inte sätta stegjärn på varannan rad vilket man kan fästa i den befintliga väggen.
Tycker annars att som du skriver med armeringsjärnet verkar bra.
Jag vet inte vad regelboken säger men jag skulle göra så.
Tycker annars att som du skriver med armeringsjärnet verkar bra.
Jag vet inte vad regelboken säger men jag skulle göra så.
Redigerat:
Armeringsjärn är lite overkill, men annars räcker det med att kladda på murbruk på siderna av stenen, mot den befintliga väggen. vill man gära det grundligt kan man använda en vidhäftare som gör att murbruket biter bättre mot gamla ytan, Maxit har en bra sådan
Klicka här för att svara