6 885 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
masterboard / minarit
Medlem
· Västmanlands län
· 125 inlägg
Hej, ska sätta upp en öppen skorstensfri spis "gelebrasa" på en tapetserad lättbetongvägg.
Det rekommenderas att man ska ha en brandsäker skiva om man monterar kaminen på brännbara väggmaterial. Tex masterboard eller minerit.
Finns det någon i stockholmstrakten som säljer TILLSKURNA mineritskivor efter mått?
De jag har frågat säger att de inte kan såga i minerit för det förstör klingan.
Det rekommenderas att man ska ha en brandsäker skiva om man monterar kaminen på brännbara väggmaterial. Tex masterboard eller minerit.
Finns det någon i stockholmstrakten som säljer TILLSKURNA mineritskivor efter mått?
De jag har frågat säger att de inte kan såga i minerit för det förstör klingan.
pepparkakshuset skrev:
Skitsnack! Det beror helt och hållet på vilken typ av klinga man använder. Det finns klingor för trä (duger inte), skivmtrl. (duger inte), järn (duger inte), rostfritt (duger inte), metaller (duger inte), sten (duger alldeles utmärkt), keramiska mtrl. (duger alldeles utmärkt).
Minerit är en cementbunden spånskiva och där är det större risk att dammet förstör elektriska delar i sågen än att rätt klinga blir förstörd. Men med rätt klinga kan man använda en vanlig elcirkelhandsåg att såga Minerit med.
http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf
se sidan 10
http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf
Medlem
· Västmanlands län
· 125 inlägg
Då får man anta att sagda bygghandel inte gärna byter klinga.imported_Byggaren skrev:Skitsnack! Det beror helt och hållet på vilken typ av klinga man använder. Det finns klingor för trä (duger inte), skivmtrl. (duger inte), järn (duger inte), rostfritt (duger inte), metaller (duger inte), sten (duger alldeles utmärkt), keramiska mtrl. (duger alldeles utmärkt).
Minerit är en cementbunden spånskiva och där är det större risk att dammet förstör elektriska delar i sågen än att rätt klinga blir förstörd. Men med rätt klinga kan man använda en vanlig elcirkelhandsåg att såga Minerit med.
· 125 inlägg
Går det att ritsa med mattkniv ?te96usn skrev:
kan man bearbeta kanterna så de blir lite snygga sen ? eller ser det knäckt ut ?
Orsaken till att jag vill ha en färdigkapad skiva är att jag har det illa ställt med verktyg och lokal för att kapa till den själv.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västmanlands län
· 125 inlägg
fn76 skrev:
En gipsskiva räknas inte heller som obrännbar (den räknas inte ens som brandsäker). Den är bara brandhämmande i cirka 15 minuter för 12 mm tjocklek.
Givetvis kolar pappen på gipsen lika bra som tapeten på väggen, som i sin tur kan leda till brand i full skala. Lättbtg. har lite bättre egenskaper där än gipsen. Så jag förstår TS oro om kaminen står för nära så att tapeten blir för varm. Därför är en Mineritskiva e.dyl ett bättre skydd.
Men jag hade hellre satt en rostfri plåt på väggen med något emellan som är obrännbart. Förr användes Internit eller asbets för det, men nu är både Internit och asbets omöjligt att få tag i.
En glasskiva skulle möjligen kunna göra samma tjänst om den är gjord för ändamålet. Då utan något bakom mot tapeten. Man får då sätta den på distanser mot väggen.
· 125 inlägg
Just de! en glasskiva skulle kanske bli skitsnyggt. glasgubbarna kan ju alltid måttskära.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden