Jag ska isolera snedtak på min ovanvåning och kommer att isolera ner till takfoten. På stödbenen hade jag tänkt montera MDF för att skapa uppvärmda förråd i kattvindarna. Hur tjock MDF behöver jag, kan jag sätta MDF med CC60 eller hur tätt behöver jag sätta det? Räcker 10 mm, eller ska jag ha tjockare MDF? '
Tack på förhand
Tack på förhand
Jag kommer givetvis att ha osb/gles+gips på övriga väggar och tak, men just delarna för kattvindarna hade jag tänkt ta MDF för att kunna göra snygga integrerade dörrar. Det är inga enorma ytor det rör sig om, ett snabbt överslag säger 2,40*1,2 per "ställe" och 3,5 ställe. Alltså fyra rejäla MDF-skivor.
Tanken är att såga dörrar direkt i dessa skivor och därmed få till förråd bakom.
Se bild.
Tanken är att såga dörrar direkt i dessa skivor och därmed få till förråd bakom.
Se bild.
MDF är inget lämpligt mtrl. där du har risk för fuktupptagning eftersom skivorna sväller. Det är också världens sämsta byggmtrl. t.o.m. sämre än spånskivor. Dyrare också.
Föreslår att du skippar tanken på MDF. Det lämpar sig bättre till att göra möbler och liknande grejor av som ska stå inne i rumstemperatur. (Och inte ens till det skulle jag själv använda MDF.)
Byggaren
Men hur mycket dyrare är egentligen MDF, 16 mm MDF kostar ca 250 kr för 240x120, OSB kostar 125 och Gips kostar 75 kr i samma storlek. Jag ska göra ungefär 8x1,2 meter = ca 10 kvm. Om hälften är dörrar blir väggen ca 5 kvm för 200/2,88 = 70 kr/kvm. . 5 kvm MDF (dörrar) för 250/2,88=87 kr /kvm. Alltså sparar jag ca 17 x 5 = 85 kronor på att välja det alternativet.
Min fråga är alltså om det är (som ovan antytts) olämpligt med MDF, eftersom prisskillnaden är helt irrelevant... Det borde vara enklare att få snyggt med samma tjocklek dessutom.
Min fråga är alltså om det är (som ovan antytts) olämpligt med MDF, eftersom prisskillnaden är helt irrelevant... Det borde vara enklare att få snyggt med samma tjocklek dessutom.
Nu är jag bara en (ibland) glad amatör men tycker inte att det borde vara olämpligt att använda MDF till allt om det är uppvärmt utrymme (rumstemperatur?). Jag har gjort ett par garderobsdörrar i MDF som har slagit sig en del, men luckorna på kattvinden sitter som smäck. Ett par starka magnetlås på över- och underkant ser till att det luckorna hålls på plats.
Tillägg: Jag hade 10mm MDF till luckorna.
Tillägg: Jag hade 10mm MDF till luckorna.
Klicka här för att svara