Jag har en hög med 34x145 C30 plank liggandes. Är dessa brukbara som en stomme till exempelvis ett garage eller är de för klena. Det känns lite onödigt att ha dessa liggande till ingen nytta. Och eftersom jag har tänkt mig ett garage så vore det bra om det vore användbara till nåt

Sorry, läste och tänkte fel.. :)

mja kanske i smalaste laget... men klyv dom och använd dom till läkt tex...

Mikael_L
Per72 skrev:
Jag har en hög med 34x145 C30 plank liggandes. Är dessa brukbara som en stomme till exempelvis ett garage eller är de för klena...
Inga problem, bygg på du.
Jag skulle inte tvekat, mindre köldbryggor t.o.m :)

Andra säljer byggsatser med ännu klenare dimensioner ... ;)
http://www.lovangersbygg.se/system/visa.asp?FID=368&HID=319&HSID=3889&ActMenu=4057

Men tänk på att du kanske ska minska cc-avståndet så isoleringen passar. Men då kommer takstolarna komma för tätt istället (för isoleringen) ... :)

Roxull flexibatts har en flexibel zon som tar upp ett par cm fel i regelavståndet. Man borde lätt kunna använda denna isolering på bägge ställena om man avpassar cc-avståndet rätt.

Per72 skrev:
Jag har en hög med 34x145 C30 plank liggandes. Är dessa brukbara som en stomme
Det funkar nog bra rent hållfasthetsmässigt men det blir ju lite struligt då skivmaterial är gjort för c/c 600 mm och den isolering som passar till det vill ha 45 mm tjocka reglar för att passa. Men det löser du ju genom att klyva bort 22 mm av varje skiva eller lägga isoleringen på andra ledden och kapa till eftersom.

Mikael_L
Jag skulle faktiskt ta och mäta på lite isolering, det är ju lite övermått på alla, för att ta upp lite variationer i hantverket.
Hittar man en som är 57 cm bred räcker det ju till traditionell cc på 60cm.

Roxull flexibatts finns ju i 580mm, borde väl fungera bra.
http://guiden.roxull.se/produkter/byggisolering/flexibatts

Ang hållfastheten så måste du sträva av dina 34x145 mot knäckning i veka riktingen.
Men det räcker med monterat skivmaterial på in eller utsida, med korsreglat eller liggande spikläkt.

Mikael_L skrev:
Jag skulle faktiskt ta och mäta på lite isolering, det är ju lite övermått på alla, för att ta upp lite variationer i hantverket.
Hittar man en som är 57 cm bred räcker det ju till traditionell cc på 60cm.

Roxull flexibatts finns ju i 580mm, borde väl fungera bra.
[länk]

Ang hållfastheten så måste du sträva av dina 34x145 mot knäckning i veka riktingen.
Men det räcker med monterat skivmaterial på in eller utsida, med korsreglat eller liggande spikläkt.
Eftersom jag har tänkt mig korsregla med 45x45 på utsidan så har jag löst problemet med skivorna på utsidan. På insidan har jag tänkt mig att glesa så att det blir enklare och dra fram elen. I och med det så borde problemet med skivorna vara löst på insidan oxå. Appropå isoleringen så är det väl bara att sätta 34x145reglarna så att den vanliga isoleringen passar emellan. Å andra sidan så lär det ju inte stämma med takstolarna, om de nu nödvändigtvis behöver ligga mitt över en väggregel???.. Om jag lägger en 45x225 som horisontellt stöd för takstolarna borde det väl hålla eller vad tror ni??

Mikael_L skrev:
Inga problem, bygg på du.
Jag skulle inte tvekat, mindre köldbryggor t.o.m :)

/QUOTE]

I avsaknaden på självbärande isolering får man ta vad man haver för att rädda ozonskiktet : )

mångstekta skrev:
mja kanske i smalaste laget... men klyv dom och använd dom till läkt tex...
Nja.. Skulle väl i och för sig gå.

Det finns ju andra användningsområden än just reglar.

Får ditt garage loft så kan du använda planken som golv, eller kanske klyva dem till 34x72 och sätta dem som gles mellan takstolarna om dessa ligger på 120 cc.

Mikael_L
Per72 skrev:
...Å andra sidan så lär det ju inte stämma med takstolarna, om de nu nödvändigtvis behöver ligga mitt över en väggregel???..
Hamnar dom inte över väggreglarna så fäller du helt enkelt in en bärlina i hammarbandet.

Om jag lägger en 45x225 som horisontellt stöd för takstolarna borde det väl hålla eller vad tror ni??
Ja, du verkar mena just en sådan bärlina.
Grovleken beror på spännvidd, snözon och hur långt ifrån de stående reglarna som takstolarna hamnar. Tom dina 34x145 kan fungera som bärlina, ifall belastningen inte är allt för stor.
Men det behöver nog ses över av någon kunnig.

Mikael_L skrev:
Hamnar dom inte över väggreglarna så fäller du helt enkelt in en bärlina i hammarbandet.

Ja, du verkar mena just en sådan bärlina.
Grovleken beror på spännvidd, snözon och hur långt ifrån de stående reglarna som takstolarna hamnar. Tom dina 34x145 kan fungera som bärlina, ifall belastningen inte är allt för stor.
Men det behöver nog ses över av någon kunnig.
Jag ska ta mig en titt i takstolsboken som jag har liggandes på jobbet, för och se om jag blir nåt klokare : )

mycke_nu skrev:
Det finns ju andra användningsområden än just reglar.

Får ditt garage loft så kan du använda planken som golv, eller kanske klyva dem till 34x72 och sätta dem som gles mellan takstolarna om dessa ligger på 120 cc.
Jo det är ju sant. Det lär ju och bli ett hyffsat stadigt golv på garageloftet om jag väljer att lägga dom där. Om inte annat kan man ju som sagt klyva dom.

Mikael_L
Borde planken inte spåntas ifall det ska vara till golv?

Mikael_L skrev:
Borde planken inte spåntas ifall det ska vara till golv?
Jo det är väl att rekommendera. Det får nog bli regelverk av planken.. Vi verkar ju vara överens om att det funkar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.