Hej,
Ska tillverka ett gäng takstolar och undrar över hur jag lättast ska bära mig åt att gera min hanbjälke.
Vill ha taklutning 22 grader och nockvinkel är inga problem som jag gerar av 22 grader från de 90 som virket är av naturen.
Får där en vinkel om 68 grader kvar och som vi alla vet är ju summan av vinklar i en triangel 180 grader.
Har då 90 mellan hanbjälk och nock, 68 grader uppe i nock.
Men hur ska jag gera de 22 grader som återstår i varje ände på min hanbjälke då max geringsvinkel på min Bosch GCM8S är 60 grader åt höger och 50 åt vänster.
Tackar för input och förklaring hur man bär sig åt här...
Ska tillverka ett gäng takstolar och undrar över hur jag lättast ska bära mig åt att gera min hanbjälke.
Vill ha taklutning 22 grader och nockvinkel är inga problem som jag gerar av 22 grader från de 90 som virket är av naturen.
Får där en vinkel om 68 grader kvar och som vi alla vet är ju summan av vinklar i en triangel 180 grader.
Har då 90 mellan hanbjälk och nock, 68 grader uppe i nock.
Men hur ska jag gera de 22 grader som återstår i varje ände på min hanbjälke då max geringsvinkel på min Bosch GCM8S är 60 grader åt höger och 50 åt vänster.
Tackar för input och förklaring hur man bär sig åt här...
Jag har testat 3 metoder att göra det med elmaskiner, 1 med kap/ger 2 med handcirkel.
Med kap/ger'en satt jag regeln jag skulle såga vinkelrätt mot sågbordet. En fasttvingad kloss på sågbordet för att styra regeln till rätt läge samt en dito på stödet i bakkant.
Denna metod fungerade sämst, men jag gerade i vilket fall ändarna på 9 st underramar till takstolarna.
De två andra sätten jag provat var båda av principen att såga med handcirkeln längs en skivkant.
Lite enkelt beskrivet kan man säga så här:
Rita ett streck exakt där såglinjen ska vara på en regel.
Rita ett nytt streck parallellt exakt så långt det är mellan klingan och kanten på sågens bottenplatta.
Lägg en bit skivmaterial (plywood, masonit etc, en klickgolvsbit använde jag) på strek #2.
Rita på undersidan av skivmaterialet längs regeln.
Skruva fast lite småläkt på lämpliga ställen som styr skivan till rätt ställe.
Såga med hjälp av mallen.
Jag tror jag har lite bilder på mina experiment, ska se om jag hittar. Då kan jag lägga upp lite mer här.
Med kap/ger'en satt jag regeln jag skulle såga vinkelrätt mot sågbordet. En fasttvingad kloss på sågbordet för att styra regeln till rätt läge samt en dito på stödet i bakkant.
Denna metod fungerade sämst, men jag gerade i vilket fall ändarna på 9 st underramar till takstolarna.
De två andra sätten jag provat var båda av principen att såga med handcirkeln längs en skivkant.
Lite enkelt beskrivet kan man säga så här:
Rita ett streck exakt där såglinjen ska vara på en regel.
Rita ett nytt streck parallellt exakt så långt det är mellan klingan och kanten på sågens bottenplatta.
Lägg en bit skivmaterial (plywood, masonit etc, en klickgolvsbit använde jag) på strek #2.
Rita på undersidan av skivmaterialet längs regeln.
Skruva fast lite småläkt på lämpliga ställen som styr skivan till rätt ställe.
Såga med hjälp av mallen.
Jag tror jag har lite bilder på mina experiment, ska se om jag hittar. Då kan jag lägga upp lite mer här.
Nu två dagar senare är takstolarna tillverkade och på plats, fick tillverka en kil som jag fick tips om och sätta fast mot anslaget på sågen.
Var lite meck innan kilen hade rätt form men sen gick de som en dans.
Vad vore man utan Byggahus-forumet...
Var lite meck innan kilen hade rätt form men sen gick de som en dans.
Vad vore man utan Byggahus-forumet...
Klicka här för att svara