2 338 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Alternativ glespanel
Har idag furutak i vardagsrummet som vi planerat på att tabort för att isolera mellanbjällklaget av olika anledningar.
Furutaket är not/spontat, kanske 70mm breda "plankor" och ~10mm tjocka. Mellanbjälklaget är reglat CC60.
Planerar på att slänga upp gipstak och som jag förstår skall man använda glespanel 28x70 med CC30 för att fästa takgips.
Men då jag har dessa "furuplankor" som blir över när man river ned de, skulle det hålla att slänga upp de plankorna i CC30 som glespanel efter att man isolerat eller är de på tok för klena?
Alla centimetrar man kan spara i takhöjd är bättre...
Furutaket är not/spontat, kanske 70mm breda "plankor" och ~10mm tjocka. Mellanbjälklaget är reglat CC60.
Planerar på att slänga upp gipstak och som jag förstår skall man använda glespanel 28x70 med CC30 för att fästa takgips.
Men då jag har dessa "furuplankor" som blir över när man river ned de, skulle det hålla att slänga upp de plankorna i CC30 som glespanel efter att man isolerat eller är de på tok för klena?
Alla centimetrar man kan spara i takhöjd är bättre...
Sorry för min otålighet...
Misstänkte att de blir för klena... men 28mm glespanel och sen 13mm gips känns lite för mycket i ett rum som idag inte har speciellt högt i tak. Men det kanske man får leva med... :S
Tack Immobil
Misstänkte att de blir för klena... men 28mm glespanel och sen 13mm gips känns lite för mycket i ett rum som idag inte har speciellt högt i tak. Men det kanske man får leva med... :S
Tack Immobil
Finns ju, men enligt bilderna här så verkar de vara ungefär lika tjocka som gles...Mikael_L skrev:
http://www.alltombostad.se/Gor_det_sjalv/Beskrivningar/Invandigt/Stalreglar_haller_taket_uppe/
MaZtoR, funderade faktiskt på det också... men som du säger så är det mer jobb. Vardagsrummet är lite mer än 5m djupt och säkert 10 bjälkar brett och det hade säkert blivit... hmmm 166st kortlingar med CC30?
Låter mycket, kan ha spenderat för mkt i tid i solen så man räknar fel...
Låter mycket, kan ha spenderat för mkt i tid i solen så man räknar fel...
En annan fundering jag har kring detta är ju att få en bra ljuddämpning mellan våningsplanen. Om man skulle på insidan av glespanelen sätta gips och sen gips på glespanelen. Dvs att man sätter upp några glesar och skjuter in en gipsskiva 600mm bred som ligger på glesen och till sist gipsen på som vanligt när man fått upp resterande gles.
Skulle det hjälpa något mot ljudet mellan våningsplanen?
Skulle det hjälpa något mot ljudet mellan våningsplanen?
Klicka här för att svara