Har idag furutak i vardagsrummet som vi planerat på att tabort för att isolera mellanbjällklaget av olika anledningar.
Furutaket är not/spontat, kanske 70mm breda "plankor" och ~10mm tjocka. Mellanbjälklaget är reglat CC60.
Planerar på att slänga upp gipstak och som jag förstår skall man använda glespanel 28x70 med CC30 för att fästa takgips.

Men då jag har dessa "furuplankor" som blir över när man river ned de, skulle det hålla att slänga upp de plankorna i CC30 som glespanel efter att man isolerat eller är de på tok för klena?

Alla centimetrar man kan spara i takhöjd är bättre...

ingen? :(

Jodå, ha tålamod.
Jag är säker på att 10 mm blir alldeles för klent. Du kommer att ångra dig om du sätter upp dom som glespanel.

Kidnappar tråden lite: är det möjligt att köra plyfa 12mm direkt på (under) takstolar cc 1200 och sedan gips, dvs skippa glesen...

/F

... jag är rädd för att det kan bli hängigt med den varianten också. :-(

Sorry för min otålighet...
Misstänkte att de blir för klena... men 28mm glespanel och sen 13mm gips känns lite för mycket i ett rum som idag inte har speciellt högt i tak. Men det kanske man får leva med... :S

Tack Immobil

...eller också får du huka dig. Å högklackat kan du glömma. :D

Hehe, det är ju trots allt 237cm i takhöjd men det kommer märkas om man sänker det 3-4cm... tror jag iaf....

Mikael_L
Finns det inga stålreglar av något slag som ersätter gles?

Dom borde, tekniskt sett, kunna vara lite lägre profil, kanske ca en cm lägre.

Du kan ju alltid sätta 45x45 på 300cc mellan bjälklaget. Då bygger det ingenting. Men det är ju ganska mycket mer jobb. Ska själv göra det i källaren där det nu är 1,78m i takhöjd.

MaZtoR, funderade faktiskt på det också... men som du säger så är det mer jobb. Vardagsrummet är lite mer än 5m djupt och säkert 10 bjälkar brett och det hade säkert blivit... hmmm 166st kortlingar med CC30?

Låter mycket, kan ha spenderat för mkt i tid i solen så man räknar fel...

En annan fundering jag har kring detta är ju att få en bra ljuddämpning mellan våningsplanen. Om man skulle på insidan av glespanelen sätta gips och sen gips på glespanelen. Dvs att man sätter upp några glesar och skjuter in en gipsskiva 600mm bred som ligger på glesen och till sist gipsen på som vanligt när man fått upp resterande gles.
Skulle det hjälpa något mot ljudet mellan våningsplanen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.