5 102 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Lister på oregelbundna väggar?
Vi bor i ett gammalt hus där innerväggar är grovt putsade och inte raka någonstans. Förra ägare har skippat lister helt. Några tips hur man kan göra?
Redigerat:
Om det är taklister du pratar om är mjuka lister av cellplast ett utmärkt val. De finns på de flesta byggvaruhus i en massa olika profiler. Man limmar upp dem med sättlim (min favvo är Casco Set Extra). Om man målar dem med vanlig takfärg är det få som kan se att det inte är trä. Tro mig, jag har testat.
Tack då vet jag vad vi skall ha i taket. Golvet då? Vissa springor mellan plankor och vägg är väldigt stora. Vilket inte är så kul på vintern när mössen gärna tittar in på besök, 5 mm har jag läst är det enda en mus behöver för att krypa inAndreas E skrev:Om det är taklister du pratar om är mjuka lister av cellplast ett utmärkt val. De finns på de flesta byggvaruhus i en massa olika profiler. Man limmar upp dem med sättlim (min favvo är Casco Set Extra). Om man målar dem med vanlig takfärg är det få som kan se att det inte är trä. Tro mig, jag har testat.
Puffar
Kvartsstavar är rätt mjuka och brukar användas där golv inte ansluter ordentligt mot vägg. Nu brukar det ju oftast vara när t.ex. ett nylagt parkettgolv inte "når fram" till väggen pga kravet på rörelsemån, men kvartslisten kan ju lika gärna täcka springor uppåt väggen. Och så lite vit mjuk latexfog på det. Dock kanske inte för att stoppa mössen, men säg det material som stoppar en gnagare...
Alternativt använder du omålade lister och spacklar där det glipar, sedan målar.
Klicka här för att svara