Hejsan, jag har länge viljat veta hur det fungerar med import/export av byggvaror? jag har nämligen ett byggföretag och jag undrar om hur man ansöker om tillstånd för import/export av byggvaror? Vill även veta vem man kontaktar vid sådana frågor.

I
Skulle inte tro att du behöver något särskilt tillstånd för import/export av byggvaror. Sverige till hör ju EU-s frihandelsområde och sådant skulle med ganska stor sannolikhet innebära brott mot en av de fyra friheterna inom EU (fritt flöde av varor och tjänster mellan länderna). Men vill du kolla bör väl Tullverket var rätt instans.

ja men ska man inte då registrera företaget någonstans att man håller på med sånt också eller är det bara att köra igång?

I
Vugardo skrev:
ja men ska man inte då registrera företaget någonstans att man håller på med sånt också eller är det bara att köra igång?
Detta här är egentligen OT för detta forum men ok:
Registreringen beror på vilket företag du startar. Associationsformerna varierar från Enskild firma över Handelsbolag till Kommanditbolag och AB. Det första kräver bara en enkel anmälan till Skatteverket som också är de som kan ge dig B-skattsedel och momsregistrering. Övriga former kräver förberedelser innan du kommer till registering. Har du inte klart för dig vilken form du ska köra under kan du hamna i problem med skattemyndigheten och din egen ekonomi. Jag föreslår att du går en kurs i Starta eget först, så du inte gör något dumt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.