J
jannebmw: bufab .swemix.mattssons. vilken järnvaruhandel som helst som är lite större
1 svar · 1,7k läst
P
Patte: Inget tätskikt för kakel i kök, ytan utsätts inte vatten i den graden att det behövs
2 svar · 2,8k läst
Alpha
Alpha: Inga problem med det, finns att köpa på de flesta byggvaruhus iaf de vanligaste typerna så som spårpanel, pärlspont. Har du inget större byggvaruhus i närheten av där du bor så hör med brädgården/byggshopen lokalt. Priserna varierar ju så klart allt beroende på vart du handlar, vilken typ av panel samt bredd på panel, mängd mm. En grov uppskattning tordes ligga mellan ca
2 svar · 2,5k läst
H
hakaner: Vid nybygnation av permanentboende har man begränsat den totala mängen tillförd energi per m^2 och år. Detta skall redovisas i form av en energideklaration för att få bygglov. Det kan bli svårt att klara detta krav på total energiförbrukning om man har väggar med U-värde 0,3... (Och därmed få bygglov) Sikta istället på att komma under 0,2 (åtminstonde), Sen så är det ju bra med
4 svar · 1,2k läst
G
gluecifer: Det togs upp ett hål på ca. 25x15cm i torpargrunden, under marknivå på utsidan för att dra in kollektorslangarna till värmepumpen. Slangar plus sån grå rörisolering går igenom nu och jag ska mura igen. är det bara att pytsa i efter bästa förmåga, "fäster" cement på isoleringen?? jag kommer ju skyffla tillbaks grus etc. som kommer ligga emot väggen sen..
0 svar · 849 läst
T
tommypeters: Kanske det här kan hjälpa... http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1707&iItemId=78294
5 svar · 11,0k läst
DeEss
DeEss: [citat] Inte det som ligger ute, men ett annat som ligger under tak och är inglasat. "Isolerat" med byggfrigolit mellan golvbjälkarna, rakt under vägg/glaspartier för att minska draget under golvet. Funkat helt ok, faktiskt. //Daniel
6 svar · 1,6k läst
S
Skånepåg: Hej! Vårt hus i sten har putsad fasad och jag ska göra ett fönster av ett dörrhål. Hur kan jag undvika att min nya puts spricker i fogen mot den gamla putsen efter ett tag? Det går ju inte att näta in in den gamla putsen... Har ni några tips? Mvh Mats
0 svar · 1,6k läst
F
Farzan: [citat] Det var väl ändå en litet missledande formulering? Ju högre väggliv, desto mer praktiskt, i och med att det går att möblera mot väggen - det är sant. Men: Ju BRANTARE tak, desto mer praktiskt, i och med att det går att möblera längre ut mot väggen än med ett plattare tak (allt annat lika, d v s oavsett vägglivets höjd). Att sen ett förhöjt väggliv går att kombinera med
13 svar · 10,8k läst
A
ArneTW: [citat] Nej den kommer inte att må bra av kopparskruven. Men eftersom plåten är stor i förhållande till skruven kommer oxideringen av plåten att gå relativt långsamt. dvs plåten är offeranod. Medans om du gör tvärtom dvs en oädel skruv i ett ädlare material kommer skruven att försvinna innan du hinner blinka. dvs skruven är offeranod. Så rådet är att skruven ska vara likvärdig
7 svar · 6,1k läst
G
gluecifer: Från tvättstugans centraldammsugare går röret ner i golvet ända ner i krypgrunden, sen leds det 3 meter i grunden innan det går upp i golvet igen. Behöver röret isoleras? Tänker på hur det blir om varm luft sugs genom röret och det är svinkallt i grunden?
0 svar · 1,1k läst
(Inte Alltid)Glad Ammatör
(Inte Alltid)Glad Ammatör: [citat] Hittade äntligen tillverkarens monteringsanvisning och det skall göras som du säger, bärläkten över duken. Suck, tyckte allt gått så jäkla bra:( Men men, en redigt stor snickarbo blir det när den blir klar:D!
3 svar · 7,7k läst
L
lajsiiwan: C-Bruk är väl det mjukaste putsbruket har jag för mig.
3 svar · 4,2k läst
R
Rhino: Nu ger jag mig ut på djupt vatten. Vår målare:o putsade en vägg, där vi rev ca 2dm för att få större öppning. Brädor på båda sidor om det som ska putsas upp och beroende på djupet fyll med tegel samt använd bruk avsett för puts/murbruks "djupet". Om längssidorna av brädorna är raka får man en jämn och rak sida, "bara att jämna längs med. Finns säkert bättre sätt, men
1 svar · 6,0k läst
P
per28961: Går väl att byta den utifrå. Men skulle möjligen kunna sätta väggen precis utanför karmen. Men ser det konstigt ut att bara ha foder över och på höger sida medan man bara har ex en kvartsstav på vä sida.
2 svar · 1,8k läst
H
hempularen: kan du inte fixa så det kommer under press. Med PL400 behöver du inte ha någon nämvärd press, bara så det inte ramlar bort eller flyttar sig under torkningen. Jag har vid några tillfällen fixat liknande problem genom att med dubbelhäftande tejp fästa reglar runt det som skall limmas, sedan en regel till över föremålet och ett par kilar som sätter föremålet under press. Då har det
2 svar · 4,8k läst
P
pedja74: Tack grabbar, känner mig mer självsäker nu. Det blir en träregelkonstruktion med extra kortlingar.
5 svar · 3,2k läst
P
pikachu: Det är både puts och tretex och på några ställen blandat. Nu kör vi 13 mm gips på alla tretex där vi kommer åt lätt (tex inte trappen) och förlimmar och sätter återställare på puts. De ställen där puts och tretex blandas (runt murstocken) blir det gips som limmas på murstocken och skruvas i tretex. 13 mm gips kostar ca 22 kr/kvm plus spackel. Återställare ligger väl på 40
2 svar · 2,5k läst
L
lajsiiwan: Om det är gjort på 50-talet så är det lungnan. Kan man nästan ta det med händerna fast ibland så har jag stött på en fix som sitter så in i bomben. Helt omöjligt att få av den med manuell kraft.
7 svar · 1,3k läst
L
lajsiiwan: [citat] Självklart ska man inte måla med en vanlig färg. Som vanligt när det gäller kaminer ska det vara spetziale :) Du kan spackla i skruvhålen med GYPSUM, tror den är värmebeständig. Lite dyrt att köpa en säck sånt iofs men det är det jag vet :)
5 svar · 2,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: I innerhörnen räcker det med latexfog.
5 svar · 6,6k läst
Z
zingo: Nej, ladan står kvar... och den lutar mer än nå'nsin men är också charmigare än nå'nsin. Inom tio år ska den vara renoverad! :)
18 svar · 28,3k läst
DeEss
DeEss: [citat] Ja, jisses - här sitter man med hundratals typsnitt i datorn också är det ett standardtypsnitt! Kollade på WhatTheFont i går kväll, men inte tillräckligt noga tydligen Tackar för hjälpen! //Daniel
11 svar · 12,8k läst
·
F
frav: Hej! Jag skulle tacksamt ta emot tips på tillverkare & även Svenska grossister/återförsäljare. Jag har fått tips om www.tegelmaster.se , vilka har ett ganska stort utbud. Men hade gärna sett fler alternativ om så finns. Jag är i behov av brunt tegel som är likt detta. [bild] [bild]
0 svar · 4,0k läst
edvinf
edvinf: Hej Jag hade tänkt riva ner lockpanel, slå på reglar, isolera mellan och sätta ny fasad, men... den existerande fasaden bär den inre bärlinan för altanen. Hur bär man sig åt för att tilläggsisolera väggen när altanens inre bärlina är i vägen? När allt är klart ska väggen vara tjockare utåt och altanen ska finnas kvar. Huset står på plintar och det gör altanen också.
0 svar · 5,8k läst
·
xibeca
xibeca: Går bra att bryta PVAC-lim med t ex tonex.
9 svar · 4,3k läst
G
gaia: [citat] Uppfattar att du inte har någon radiator under detta fönster så det är nog kalldrag du känner. Hoppas det inte blåser kall luft genom glipor ... gaia
5 svar · 1,5k läst
C
chagenfeldt: Hej, Jag står inför samma problem som trådskaparen hade! Jah håller på att mura ett garage i LECA. Har en bit kvar innan det är dags att putsa det. Då jag tänkte ge mig på att försöka putsa det själv och inte vet hur lång tid det kommer ta, funderar jag på att vänta till våren med putsningen. Tidigare i denna tråd föreslogs det att man ska täcka murverket med en pressening
18 svar · 13,3k läst
E
electro_elvis: Ja, det är ett 30-tals hus. Dock fann jag det väldigt enkelt att borra i. Men det kanske finns olika typer av slaggplattor.
2 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.