Jag har ingen aning om den här tråden hamnar i rätt ämneskategori, men jag försöker ändå!

Vi bygger sluttningshus och på nedervåningen är det murat med leca. Den del som är ovan mark är inte alls putsad utan helt orörd. Nu undrar jag vad som krävs innan vintern kommer. Kan man lämna det som det är, räcker det med att slamma det, eller måste man göra det färdigt med en riktig putsning?

Aldrig har väl tiden gått så fort som i år. Vi har en massa saker vi måste hinna innan vintern!

Hej!

Nej du måste inte putsa väggen innan vintern. Tänk dock på att täcka den så att det inte kan regna på den allt för mycket eftersom LECA suger och transparerar fukt. En fuktfylld vägg och minusgrader är ingen hit...

Men är det verkligen möjligt att undvika att en vägg blir våt när den är 2,50 m hög och har sedan en övervåning på sig och först efter det så kommer taket?

sollentuna skrev:
Men är det verkligen möjligt att undvika att en vägg blir våt när den är 2,50 m hög och har sedan en övervåning på sig och först efter det så kommer taket?
Kan du inte täcka den med en presenning? ???

Täck den med plast eller billig lättpresenning, den är lätt att binda
mvh

sollentuna skrev:
Det är inte lätt, men du måste täcka in den med presänning eller liknande... Det är en del täckjobb med det, så frågan är om det itne är bättre att putsa det innan vintern ändå...

Det låter som om det är bättre att putsa den ändå, det är inte så himla mycket så det går nog ganska fort.

Den del som är under mark har vi slammat, dvs smetat på tunnt bruk med en pensel, räcker det eller måste det vara något tjockare? Har tänkt att leja bort putsningen sen eftersom jag fått för mig att det är svårt att få snyggt för en amatör, men det skulle jag gärna vänta med till nästa år.

Så frågan nu är om det räcker med slamningen och om man skall blanda i något fuktstopp i sörjan?

Jag kanske är helt ute och cyklar, tar tacksamt emot tips!

sollentuna skrev:
Det låter som om det är bättre att putsa den ändå, det är inte så himla mycket så det går nog ganska fort.

Den del som är under mark har vi slammat, dvs smetat på tunnt bruk med en pensel, räcker det eller måste det vara något tjockare? Har tänkt att leja bort putsningen sen eftersom jag fått för mig att det är svårt att få snyggt för en amatör, men det skulle jag gärna vänta med till nästa år.

Så frågan nu är om det räcker med slamningen och om man skall blanda i något fuktstopp i sörjan?

Jag kanske är helt ute och cyklar, tar tacksamt emot tips!
Du bör absolut ha fuktspärr i putsen som är under marken. Du bör ju ha 1 cm tjockt puts, utanpå det du slammat då.. Glöm inte Platonmattan utanpå putsen sen bara..

Om du skall göra jobbet själv beror lite på vad du är ute efter. Skall du ha slätputs? Eller vill du hellre ha borstad yta? En slätputs är inte enkel att få snygg som amatör, eller som "förstagångsputsare". En borstad yta är betydligt enklare, och det klarar du säkert att fixa själv.

På de murade grunder jag har vart med och byggt har vi låtit kunden välja mellan borstad och slätputsad yta genom att visa på en provyta. Dom flesta väljer borstad som ger lite mer liv i grunden.

När man borstar så räcker det att man slänger på putsen med en murslev jämnt över ytan. Därefter tar man murborsten, blöter den och drar den på putsen i det mönster man vill ha. Enklast mönster är att dra lodrätt nerifrån och upp. Men det går givetvis bra att göra det mönster man själv vill.

Hur du skall blanda bruker får du hjälp av på bygghandeln.

Vill du ha mer ingående tips och hjälp på traven så hojta till bara!

Lycka till!

Härligt snabbt svar!

Det som är under marken har vi slammat med fuktspärr och sen lagt pordrän utanpå det. (Säg helst inte att det är fel, för vi har redan grävt igen ;-).)

Men vad gäller för det som skall vara ovan mark? Måste jag både slamma och putsa för att få det vattentätt eller kan jag slamma i år och putsa i vår? Ska det vara fuktspärr i slammet där också?

Jag tror jag vill ha slätputs, det är inget putsat hus utan ett trähus med sluttningsvåning under så det känns lite "grovt" med borstad yta. Men jag vet inte riktigt hur de ser ut så jag skall inte säga för mycket!

sollentuna skrev:
Härligt snabbt svar!

Det som är under marken har vi slammat med fuktspärr och sen lagt pordrän utanpå det. (Säg helst inte att det är fel, för vi har redan grävt igen ;-).)

Men vad gäller för det som skall vara ovan mark? Måste jag både slamma och putsa för att få det vattentätt eller kan jag slamma i år och putsa i vår? Ska det vara fuktspärr i slammet där också?

Jag tror jag vill ha slätputs, det är inget putsat hus utan ett trähus med sluttningsvåning under så det känns lite "grovt" med borstad yta. Men jag vet inte riktigt hur de ser ut så jag skall inte säga för mycket!
Det som är ovan mark behöver du inte slamma, och du behöver heller inte fuktspärr i putsen. Det går fint att putsa direkt på muren.

Ja om det är för grovt eller inte är väl en smaksak. Jag tycker det ser bättre ut med borstad yta, det blir betydligt mer "liv" i ytan på så sätt... Dessutom är det enklare, billigare och snabbare att göra..

Mitt tips är väl i så fall att du kikar runt lite på hus med putsade murar för att se hur de olika alternativen ser ut..

JAG skulle tveklöst valt den borstad ytan.

Nu har jag kikat på opticocs hemsida om hur man putsar. Jag tror att det jag tänkte mig med grovputs är vad man kallar spritputs, dvs puts med "knölar" i, men det kanske inte är det som menas.

Jag vill alltså inte ha puts med "knölar" men däremot kan ytan vara lite skrovlig, det gör inget. Finns det någon bild på en borstad vägg?

Å andra sidan, om jag putsar själv i år och det blir superfult måste man knacka ner allt och börja om till våren (med hjälp av ett proffs) eller räcker det med att ett proffs i så fall lägger på ett tunt lager ovanpå min fula puts (om det nu blir fult)?

sollentuna skrev:
Nu har jag kikat på opticocs hemsida om hur man putsar.  Jag tror att det jag tänkte mig med grovputs är vad man kallar spritputs, dvs puts med "knölar" i, men det kanske inte är det som menas.

Jag vill alltså inte ha puts med "knölar" men däremot kan ytan vara lite skrovlig, det gör inget. Finns det någon bild på en borstad vägg?

Å andra sidan, om jag putsar själv i år och det blir superfult måste man knacka ner allt och börja om till våren (med hjälp av ett proffs) eller räcker det med att ett proffs i så fall lägger på ett tunt lager ovanpå min fula puts (om det nu blir fult)?
Då förstår jag. Det jag menar är puts utan knölar, dvs bara lite skrovligt. Jag har letat men inte hittat några bra bilder... men dyker jag på nåt så skall jag snappa upp det..

Att putsa så som jag beskrev det är egentligen inte så svårt. Mitt tips är att prova på en liten yta på ett ställe som inte syns så jätteväl. Skulle det bli för illa så skrapa ner det i baljan och gör ett nytt försök!

Släng på bruket, fördela det något sånär jämnt och dra sedan med borsten nerifrån och upp..

Vad tror du, du vågar väl? ;-)

Jag tittade på dina bilder jureit och det såg jättebra ut, men jag är ändå lite tveksam om det ser bra ut om vi gör det. Själva putsen skall vara vid entrén så det kommer verkligen att synas om det inte blir bra.

Har ett hus i närheten som hade oputsad leca förra vintern (och den är ännu oputsad) så man kanske skall chansa och låta den vara.

Men om man nu skulle ge sig på att göra det själv, måste man göra allt på en dag eller kan man sluta "mitt i" för att fortsätta senare? Om jag fattat jureits bilder rätt så har du lagt på pusten i två lager, men på optirocs hemsida verkar det som om de säger att man skall lägga allt på en gång. På så sätt misstänker jag att allt bör slutföras innan det torkar medan det skulle kännas bättre att lägga i två lager. Då gör man underlagret på några dagar och sen kan man lägga på ett ytterlager på en dag.

sollentuna skrev:
Jag tittade på dina bilder jureit och det såg jättebra ut, men jag är ändå lite tveksam om det ser bra ut om vi gör det. Själva putsen skall vara vid entrén så det kommer verkligen att synas om det inte blir bra.

Har ett hus i närheten som hade oputsad leca förra vintern (och den är ännu oputsad) så man kanske skall chansa och låta den vara.

Men om man nu skulle ge sig på att göra det själv, måste man göra allt på en dag eller kan man sluta "mitt i" för att fortsätta senare? Om jag fattat jureits bilder rätt så har du lagt på pusten i två lager, men på optirocs hemsida verkar det som om de säger att man skall lägga allt på en gång. På så sätt misstänker jag att allt bör slutföras innan det torkar medan det skulle kännas bättre att lägga i två lager. Då gör man underlagret på några dagar och sen kan man lägga på ett ytterlager på en dag.
Vänta du om du tycker det verkar bättre....

Putsen lägger man på i ett svep liksom, ett lager med en gång. Du bör göra en hel vägg utan skarvar, annars kan det synaas var du har skarvat någonstans. Det går däremot utmärkt att lägga skarvar i hörn eller vid nåton öppning..

jureit skrev:
Vi la 2 lager för att vi ville bygga upp lite struktur = ville ha en viss tjocklek och då är det enklare att lägga på det 2 gånger när man är en nybörjarklant.

Sedan vet jag inte men krävs det inte en viss tjocklek för att inte skarvarna mellan lecan ska "lysa igenom"?

Tycker mig se väggar lite överallt där man kan se hur blocken ligger bakom pusten och jag tycker det ser så bedrövligt ut.

Precis som Mange säger så går det inte skarva sista lagret mitt på en vägg eller så.
Nja, blockskarvarna kan ju synas igenom om putsen inte är målad och dessutom fuktig. En putsad yta bör absolut målas! Står putsen omålad så kommer vind och vatten att erodera ner putsen eftersom den är så porös.

Nu ska man inte måla putsen med en gång, men putsar ni nu så måla fram emot sommaren 2005...

Sen med tjockleken så räcker det med 1cm ur hållfasthets- och konstruktionssynpunkt. I de flesta fallen räcker det med ungefär 1cm om man skall göra lite mänster också..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.