10 971 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Våtrumssilikon
Hur tar man bäst bort våtrumssilikon som inte hamnat där man vill ha den? Finns det något som löser det? I mötet mellan golvet och väggen samt i de flesta hörnor i badrummet har killarna som la klinkern och kaklet haft lite för bråttom: det är kladdigt och slarvigt och jag blir ledsen var gång jag ser det. Nu hade jag tänkt pilla bort silikonet de kletat dit och själv försöka lägga snyggare strängar. Vad bör jag tänka på? Finns det viktiga verktyg att skaffa (vet att jag såg någon använda en liten plastspatel eller nå't liknande) eller räcker det med ett fuktat finger?
Tacksam för hjälp!
Inger
Tacksam för hjälp!
Inger
Enbart ett fuktat finger blir sällan bra. Vissa tejpar, men det har jag aldrig testat. Jag har, i alla år, kört med fogpinne. Säljs i proffsbutikerna, men går kanske att få tag på på vanliga byggmarknader. Att dra silicon kan vara knepigt om man inte är van så har du inte gjort det förr så tror jag det är bäst att tejpa.
Det är svårt att snygga till mjukfogar genom att lägga på mer. Man har lixom bara en chans. Skär bort fogen, gör rent och lägg nytt. Är du inte nöjd så borde du egentligen klaga och be dem göra om.
Du skriver att du har silicon i mötet mellan golv och vägg... vet du om det ligger bottningslister eller fix i botten av fogen eller om de fyllt hela fogen med silicon?
Det är nämligen nåt man inte ska göra då det stoppar vattnets väg nedför väggen, ut på golvet och till brunnen (bakom plattorna alltså). Risk för fuktskador och mögelbildning.
Det är svårt att snygga till mjukfogar genom att lägga på mer. Man har lixom bara en chans. Skär bort fogen, gör rent och lägg nytt. Är du inte nöjd så borde du egentligen klaga och be dem göra om.
Du skriver att du har silicon i mötet mellan golv och vägg... vet du om det ligger bottningslister eller fix i botten av fogen eller om de fyllt hela fogen med silicon?
Det är nämligen nåt man inte ska göra då det stoppar vattnets väg nedför väggen, ut på golvet och till brunnen (bakom plattorna alltså). Risk för fuktskador och mögelbildning.
jag tejpar alltid först, och sen använder jag tumme eller pekfinger beroende på fog,,,
men glöm inte 2 saker
1: Tvållösning är bäst att blöta fingret med.
2: Arbeta inte för mycket med silikonet. Det blir bara gropigt och narigt tillslut om man gnider ... kör ett jämnt lager med fingret och ta bort tejpen sen omgående,,, funkar alltid.
Använder du bara fingret utan att tejpa så kommer du garanterat få en ojämn ful fog.
Lycka till och återkom gärna om hur du gjorde och hur det blev.
men glöm inte 2 saker
1: Tvållösning är bäst att blöta fingret med.
2: Arbeta inte för mycket med silikonet. Det blir bara gropigt och narigt tillslut om man gnider ... kör ett jämnt lager med fingret och ta bort tejpen sen omgående,,, funkar alltid.
Använder du bara fingret utan att tejpa så kommer du garanterat få en ojämn ful fog.
Lycka till och återkom gärna om hur du gjorde och hur det blev.
Om några tomtar har "kluddat ut" våtrumssilikon fläckvis på förmålade trälister runt fönster i t.ex ett vardagsrum då? Kommer Silstrip att ta med sig målarfärgen från listen också? Är det enda att slipa bort silikonet, ta latexfog/Plastic Padding på det man trodde man skulle ha silikon på, och sedan måla?ByggaNytt skrev:
Klicka här för att svara