Jag har galvade staketstolpar som jag nu ska fästa träreglar på och montera ett staket. Jag är dock lite osäker på vad som är lämplig skruv.
Det handlar ju om metall så jag vill ju undvika att skruv eller stolpe rostar.

B
inte ta rostfri bulr av något slag. vagnsbult?

Tyvärr har jag ingen möjlighet till genomgående montering i stolpen, så det måste vara någon typ av skruv.
Jag funderar på om det kanske är möjligt att använda någon typ av plastexpander. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Redigerat:
Om man vill förhindra elektrolytiskkorrision är det bästa att använda någon form av likvärdigt material, i detta fallet varmgalvat. Kan det funka med franskträskruv då dessa brukar vara varmgalvaniserade?

J
frav skrev:
Om man vill förhindra elektrolytiskkorrision är det bästa att använda någon form av likvärdigt material, i detta fallet varmgalvat. Kan det funka med franskträskruv då dessa brukar vara varmgalvaniserade?
Exakt, man måste ha glav till glav och rostfritt till rostfritt annars blir det galvaniska strömningar.

Visst kan det vara bra att ha likvärdiga material i skruv och material för att undvika galvanisk korrosion, men viktigare är att se till att skruven är ädlare än underlaget.

Dvs kopparskruv i en stålplåt är ok men inte en stålskruv i en kopparplåt.

Om ditt material du vill skruva i är varmgalvat betyder det att du har ett relativt tjockt lager zink på din yta, Zink är ett oädelt material så du kan använda i princip vilken stålskruv som helst.

/ATW

J
ArneTW skrev:
Visst kan det vara bra att ha likvärdiga material i skruv och material för att undvika galvanisk korrosion, men viktigare är att se till att skruven är ädlare än underlaget.

Dvs kopparskruv i en stålplåt är ok men inte en stålskruv i en kopparplåt.

Om ditt material du vill skruva i är varmgalvat betyder det att du har ett relativt tjockt lager zink på din yta, Zink är ett oädelt material så du kan använda i princip vilken stålskruv som helst.

/ATW
:confused:

Om du sätter kopparskruv i stålplåt så kommer inte plåten må särskilt bra.

John J skrev:
:confused:

Om du sätter kopparskruv i stålplåt så kommer inte plåten må särskilt bra.
Nej den kommer inte att må bra av kopparskruven.
Men eftersom plåten är stor i förhållande till skruven kommer oxideringen av plåten att gå relativt långsamt. dvs plåten är offeranod.

Medans om du gör tvärtom dvs en oädel skruv i ett ädlare material kommer skruven att försvinna innan du hinner blinka. dvs skruven är offeranod.

Så rådet är att skruven ska vara likvärdig med underlagsmaterialet eller ädlare.

Man vill att största material mängden ska vara offeranod och inte den minsta lastbärande detaljen.

/ATW

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.