13 277 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Putsa leca innan vintern?
Tack för tipsen! Vi får se om det blir putsat i år eller nästa. Just nu känns det som om det blir nästa...
Vad de olika tillverkarna rekommenderar ihop med deras system får stå för dem. I arbetet har vi i alla fall alltid blandat i fuktspärr i putsen som skall vara under mark. Samma i slamningen. Oftast var det Platonmatta som lades utanpå.Quintus Qvarna skrev:Nu blev jag lite orolig! :-/ Har pratat runt med folk både på Pordrän och Maxit och ingen, absolut ingen har nämnt att man ska eller bör blanda in någon form av fuktspärr i slamningen. Enligt Pordrän behöver man inte putsa en Lecavägg utan en slamning räcker. Vem ska man lita på? Nu är jag oerhört förvirrad... Och orolig...
Har er tillverkare sagt så så får vi hoppas att det är rätt. Kanske bara två sätt att göra samma sak på?
Ja precis. På senare tid har man komit fram till att tjäran är FÖR tät och därmed inte skall användas. När tjäran är såpass tät innebär det att fukten i muren inte får luft, muren andas inte och då stannar fukten i muren. Om det däremot är vädrat på utsidan så kan fukten i muren vandra ut.Quintus Qvarna skrev:
Platon rekommenderar att man avlägsnar all tjära på en grund om man ska dränera om, annars gör inte platonmattan någon verkan!
Lite kuriosa bara..
Hej,
Jag står inför samma problem som trådskaparen hade! Jah håller på att mura ett garage i LECA. Har en bit kvar innan det är dags att putsa det. Då jag tänkte ge mig på att försöka putsa det själv och inte vet hur lång tid det kommer ta, funderar jag på att vänta till våren med putsningen. Tidigare i denna tråd föreslogs det att man ska täcka murverket med en pressening över vintern.
Det tycker jag inte låter så lockande så jag funderar på om man kan slamma det med grundningsbruk i år och göra utstockningen i vår. Eller kan man får frostskador, eller andra problem, då?
Tacksam för synpunkter...
Mvh,
Calle
Jag står inför samma problem som trådskaparen hade! Jah håller på att mura ett garage i LECA. Har en bit kvar innan det är dags att putsa det. Då jag tänkte ge mig på att försöka putsa det själv och inte vet hur lång tid det kommer ta, funderar jag på att vänta till våren med putsningen. Tidigare i denna tråd föreslogs det att man ska täcka murverket med en pressening över vintern.
Det tycker jag inte låter så lockande så jag funderar på om man kan slamma det med grundningsbruk i år och göra utstockningen i vår. Eller kan man får frostskador, eller andra problem, då?
Tacksam för synpunkter...
Mvh,
Calle
Klicka här för att svara