Jag valde 22 grader och det blev hur bra som helst.
Jag är bäst.
:D

• Gilla
lillErnst
  • Laddar…
Mikael_L
zingo skrev:
Kan inte öka lutningen eftersom ena änden då blir så hög att den kommer att skugga en stor del av kortsidan på ladan intill, den tid på året då den behöver som mest sol för att inte ta skada av kyla och fukt.
Är ladan riven nu? :D

Bergling skrev:
Slänger in en fråga här också, eftersom jag har ett liknande spörsmål.

Vårt garage skall enligt ritning ha en lutning på 10 grader(pulpettak), och jag har funderat på att ha betongpannor där (likadana som huset).

Vad är det egentligen som gör att man inte bör ha mindre än 14 graders lutning?

Naturligtvis har jag tänkt ha ordentlig papp under pannorna, eventuellt rejälare grejor än YAP 2200, och fundrar på att spika alla pannor.
Det stora problemet med för liten lutning är väl att det kan rinna vatten upp under pannan/plåten etc så man får fukt under taket. Detta fenomen är oftast (alltid?) relaterat till vind som blåser vatten uppför taket. Med ett korrekt undertak eller som i zingos fall när man inte ens har undertak är det knappast ett problem, inget av plåttaken som jag har lagt med för liten lutning har orsakat några problem än alla fall :p men plåttak kan man oftast lägga med fullängd på plåtarna och då får man bara skarven längs med plåten.
Jag skulle vara lite mer försiktig med pannor på ett tak till isolerat utrymme.

Nej, ladan står kvar... och den lutar mer än nå'nsin men är också charmigare än nå'nsin. Inom tio år ska den vara renoverad!
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.