Kan man ta bort kakel utan att förstöra det?

Redigerat:
H
troligtvis inte

Om de sitter dåligt kan man nog rädda de flesta om man spättar lite nätt med en kofot.

Kofot låter väl lite stort å okontrollerat, hammare och huggmejslar i olika storlekar, längd och bredd skulle jag använda. Även när man inte är rädd om gammalt kakel brukar många plattor lossna hela och fina så det borde inte vara nå stora problem om man tar det lugnt och försiktigt.
Men Murphys lag säger också att några går sönder, så är det alltid :(

OK, tack
Jag tänkte att det kanske fanns något man kunde 'pensla på' fogarna så att de blev mer medgörliga.

Är nog inte fogarna som är värst för de kan man gröpa ur, sitter ju med fix bakom och det kan sitta hyfsat.

zingo skrev:
OK, tack
Jag tänkte att det kanske fanns något man kunde 'pensla på' fogarna så att de blev mer medgörliga.
Nja fogen har ingen större betydelse utan det är kakelfixet och hur väl det har fäst på kakelplattan som avgör om det går att få bort kaklet helt.

Om det är gjort på 50-talet så är det lungnan. Kan man nästan ta det med händerna fast ibland så har jag stött på en fix som sitter så in i bomben. Helt omöjligt att få av den med manuell kraft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.