Mikael_L
Mikael_L: Trähus med träbjälklag på plintar. Om markförhållanden tillåter det. Min gissning blir ca 1200-2000:- /kvm i materialkostnad för ett enkelt hus på plintar. Då tänker jag på billigaste snikigaste materialet överallt, typ billigaste betongpannorna och billigt click-golv osv. Samt lite halvrisigt isolerat. Ingen värme och vent heller. Men ett par elradiatorer och en paxfläkt kostar
1 svar · 1,3k läst
Alpha
Alpha: Funderar lite över om jag ska använda mig av panelclips + skruv den här gången till pärlspontstaket(14x95) istället för T1 dyckert(1.2x40) dubbelskjutning i not + trälim mellan regel och panel, vad tror ni? Gick ju jättesmidigt att skjuta med pickan när jag satte upp likadan panel i badrummet, men nu i efterhand så börjar man undra om det håller med årens lopp.. Har reglat cc70 nu
16 svar · 8,8k läst
M
MEngström: Jag hittade en tabell på nätet över dimensioner på limträbalk i nocken. Den säger att jag behöver en 90x405 för den utbyggnad jag tänker göra på 5x5 meter. Nu blir det också hanbalkar på mitt bygge och då fick jag rådet av en bekant att skippa limträbalken helt och bara använda takstolar av 45x 220. Utan att behöva räkna i detalj, hur verkar det erfarenhetsmässigt med de mått
0 svar · 1,7k läst
·
R
refuser: Jag har haft en likande upplevelse i vår bostadsrätt. Ville byta från spånskiva till gips då det blev sprickor i skarvarna med spånskivan. Sagt och gjort, jag bytte. Konstruktionen av väggarna var minst sagt konstig. Reglarna var kapade nästan igenom (allihop) och sedan hade man spikat på en regelbit vid sidan av sågsnittet som om man hade ångrat sig (på alla reglar!!!). Jag förstod
2 svar · 4,2k läst
L
laje: Köper din fråga, hade samma fundering själv. Tycker balken skall klara att ta last av takstol direkt, men argumentet var att fler lager ovanpå ger en mer utbredd last, än punktlast och skulle då vara bättre. Balken är en riktigt armerad 299cm iettstycke balk. Menar du att den tar punktlast direkt, isåfall är allt ok Tacksam för svar
2 svar · 1,6k läst
A
andreasge: Mäklarens uppgifter var pecis som jag misstänkte, fel. Huset har trästomme.
2 svar · 1,1k läst
C
calle336: En uppföljningsfråga till detta populära ämne ;) Tror ni man behöver behandla fogarna på nått vis för att de inte ska suga åt sg fukt å sen frysa sönder?? Eller behövs inte detta?
2 svar · 1,5k läst
·
J
Jan-Å: Jag målade min garagepanel när den var uppsatt, granngubbarna muttrade för man ska måla innan uppsättning för att undvika ränder osv. Jag håller helt med cheetah1 det tar för lång tid att hålla på så, månader jmf med en vecka. Visst har det krympt lite här å där men inte värre än att det gick att måla på dom brädorna på en halvtimme. Det som krymper i vår får jag väl
12 svar · 9,0k läst
K
ktm250: Varför inte bara köpa garagebalken som har en klar förhöjd kant? Så slipper man ju mura eller gjuta ett varv. Balkarna kapar man antingen själv eller så köper man färdigkapat efter ritning.
5 svar · 10,3k läst
M
magnus82: Ska bygga nytt hus och då vill man ju såklart ha en öppen spis i huset. Syftet med spisen är att den ska ge värme en bra stund efter att man slutat eldat, så jag har gett upp dom här vanliga braskaminerna som typ contura med plåtrörsskorsten. Jag hade tänkt att antingen mura upp en egen skorsten med tegel eller så kan man ju köpa färdiga skorstenskitt som består av leca block.
0 svar · 2,7k läst
R
Robban66: Mellan portarna där fyller det väll en funktion, att det blir starkare med en balk istället för två? Men det kanske är lättare att i båda ändar "skarva" och ställa regel på högkant under hammarbandet istället för att anvälda balken.
10 svar · 4,0k läst
M
Marive: min åsikt är att kan du inte få tag på precis lika tegel så är det snygggare att bryta av med annan teknik annars ser det väldigt tillbyggt ut. Men putsat med befintligt tegel kan nog bli väldigt snyggt.
1 svar · 4,2k läst
P
Pablo: Gips brukar vara armerad antingen med glasfiber eller med pappersremsor. Jag tror inte du behöver skyddsmask, men det beror på vad du ska göra med gipset. Bara skära, knäcka och skruva fixar du utan andningsskydd.
1 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag skulle rekommendera en enklare empirisk metod. Ring två kompisar. Låt dom hoppa upp och hänga i takstolen. Ser det stabilt ut hoppar även du upp och brakar det inte vet du att det funkar.... Teori i all ära, men det finns ofta enklare sätt att komma till en rimlig slutsats.
8 svar · 4,2k läst
·
Immobil
Immobil: Den bästa och varaktiga lösningen är, att leta upp reglarna i väggen och fästa beslagen i dom.
1 svar · 3,3k läst
K
kuse: Hej, Ska renovera vardagsrummet och tänkte relga ut 45 runt om för att få snygga el/nätverk/etc-dragningar. Två av väggarna är mot yttersidan av huset och där tänkte jag slänga på isolerskivor, är det någon risk med att göra detta, ev. fuktproblem etc. ?
0 svar · 981 läst
A
alen: Det där med kaminer är olika, ofta står det specificerat i papprena vilket avstånd till brännbart material soom rekommenderas - det har med yttertemperatur på höljet att göra.
3 svar · 6,1k läst
apotekarnes
apotekarnes: Tack!
11 svar · 3,2k läst
P
pikachu: Här finns ett otal trådar om väggar i källare om vad som är rätt och fel osv. Jag håller just på med att rensa källaren från allt organiskt och i princip all puts. den som sitter lös skrapar jag bara ner med kofot och den som sitter hårdare tar jag med tryckluftsmejselhammare och det går ganska bra. Kommer att ta bort all puts på väggar ut mot grunden och sen en bit upp på väggar
0 svar · 623 läst
R
Robban66: Ok, då kör jag på två stycken, tack för hjälpen.
5 svar · 2,6k läst
T
Tauro: Mitt höstprojekt har blivit vår hall på övervåningen. Väggarna har en tunn plywood skiva nertill, ca 1,5 meter upp på väggen, och sen har de satt papp upp till taket. Min fråga är om jag behöver riva ner pappen, som är tapetserad, eller räcket det med att ta bort plywoodskivan och sen skruva upp gipsskivor. Fråga 2 är om jag behöver sätta tjärpapp eller liknande på den vägg
0 svar · 1,4k läst
K
Krawk: Ja, med hänsyn till last tvärs fiberna är det den längden som krävs. Den angivna upplagslängden är dock det absolut minsta mått som krävs. I verkligheten lägger man dock alltid upp en sådan balk på hela stolpen med hänsyn till lastexcentricitet, infästningar och för att ha någon extra säkerhet i bakfickan.
3 svar · 18,8k läst
·
B
Bergqvistskovde: Hur går det då med fogarana ?? om jag använder fog rest borttagaren , har vita fogar
10 svar · 9,9k läst
R
Roger Milla: Det är fukten som jag tänker på.
2 svar · 1,1k läst
R
John J: Tycker det ser ut som huset ligger ganska högt och de är ju alltid bra med tanke på fukt och högt grundvatten osv. Men försök att kolla in under huset och kolla så det inte är fuktigt och luktar mögel. Det enda jag reagerade på var att Elförbrukning vara ganska hög med tanke på att huset hade 2 luftvärmepumpar och möjlighet till vedeldning men den är ju inte extrem på något
3 svar · 897 läst
G
Gladh: Många sätter väl en OSB/Spån/Råspont bakom gipset för att få lättare att fästa saker i väggen, och om du gör det så kan du ju spika fast dina lister i denna skiva.
2 svar · 9,4k läst
K
Krawk: Limträet påverkas på samma sätt som övriga bjälklaget. Dvs du behöver ta samma hänsyn som för tex syllen. Syllisolering under etc.
15 svar · 18,9k läst
·
I
injonil: Du måste be om lov ifall det är fråga om en väsentlig förändring och detta kan du läsa om i denna tråd.
3 svar · 1,5k läst
B
Boingo: Varför krångla? Behöver inte leta rätt på några spikreglar. Funka alldeles utmärkt att skruva i panelen. Behövs inga monsterskruvar heller. Ska ju bara hålla för att planket inte ska blåsa omkull. MVH Byggarebo
3 svar · 5,3k läst
A
alacs: Vad gäller värmen är det oväsentligt, eftersom jag kommer att göra jobbet innan jag flyttar in. Bärande vägg - nej, det har jag inte kollat. Om bärande får jag bära av med balk, och då ska det momentet in också förstås. Tack.
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.