Hej
Jag skall bygga en Altan så jag måste gjuta lite plint.
Jag har köpt en jordborr på Jula som är 150 i dia ,
Jag har inget behov av att kommer över marknivå med plinten då jag skall ha stolpar upp till "bärlinan".
Marker är sand ,då jag bor på en sandås.
Funkar det bra att gjuta direkt i hålet eller bör man andvända rör, med tanke på om tjälen för tag i plintetn?
Räcker det med en dia av 150mm?

/Johan

Redigerat:
Det går bra att gjuta direkt i hålet. Vi får förutsätta att sanden du bor på inte är så lös att hålet rasar ihop.
150 mm räcker för en altan.

Jag har hört att man skulle behöva gjuta en klump i botte så att inte tjäle inte kan lyfta plinte stämmer detta?
Behöver man ha aremeringsjärn i plinten?

/Johan

Du bör lägga ngn form av plastpåse/säck i hålet innan du gjuter annars blir betongen försvagad.
Det kanske går bra utan?
Men det är en billig försäkring.

Varför behövs det en plastpåse/sänk i hålet vad gör den för nytta?

Linda K M skrev:
Varför behövs det en plastpåse/sänk i hålet vad gör den för nytta?
Den håller kvar betongblandningen där den ska vara, dvs där det ska bildas en plint.

anaitis skrev:
Den håller kvar betongblandningen där den ska vara, dvs där det ska bildas en plint.
Du menar att annars kommer betongen att sippra ut i jorden och försvinna?

Delar utav den iaf, främst kanske betongpastan och cement/vatten-blandningen

Är det inte bra om lite betong rinner ut åt sidoran så det blir bättre fäste?

Sanden riskerar att suga ur fukten ur betongen så att betongen brinner för snabbt och därmed blir försvagad.

Behöver man ha armerings järn i plinten?

Det går nog bra ändå, men det är ganska lite besvär att armera, så det tycker jag du kan göra för säkerhets skull.

Använd plintrör, de kostar inte så mycket....

Jag skulle iaf slänga ner lite betong i botten, sedan trycker du i armeringsjärnen och röret på plats och fixerar de. När det har brunnit klart häller du i resten av betongen till plinten.

Det blev plintrör 200 mm och 1.2 m ner i backen med armeringjärn.
Jag har borrat och grävt en del i dag 6 hål, så nu är det bara 7 hål kvar att borra och gräva, så det blit gjutning nästa helg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.