Någon som är duktig på betong och kan ge lite råd.. Har gjutit en skiva på 110 X 70 X 4 cm... Armerade och nu syns spår efter armeringen på ytan på skivan.. Kommer gjuta om en skiva och hade helst sluppit armera.. Skivan kommer ligga på ett underrede med fyra ben i hörnen och en längsgående regel i mitten av bordet.. Kommer vara cirka 30 cm mellan reglarna skivan ska ligga på...

Någon som har koll på detta?

Skulle inte tveka att använda armering. Det är ju för säkerhet framför allt. En unge som kryper under bortet samtidigt som någon hårt sätter ner ett glas i en brottanvisning, kan sluta väldigt illa (you do the math!).

Redigerat:
Vad armerade du med? Rotnät brukar funka fint utan att det blir några spår i skivan.
Du kan ju även prova med fiberarmerad betong, men det blir nog trixigare att få till en schysst yta då...

Lycka till med nya skivan!

Men du tror alltså att ett soffbord kan spricka av ett vattenglas? Låter mycket märkligt för min del.. Fiberarmerad betong är inte starkare än vanlig betong. Har pratat med tillverkare av fiberarmerad betong och det har ingen fördel vad det gäller armering eller ej. Fråga är dock om det behövs...

Jo, du ska armera. Skälet att du ser armeringen nu är att du fått en annan ytstruktur där armeringen är. Därför ska du stoppa i den det allra sista och därefter bearbeta betongen så lite du kan.

Mycket av skillnaderna i strukturen försvinner när du slipar skivan.

Jag ska f ö gjuta ett gäng med trappsteg till en svetsad ståltrapp i morgon. :)

Tokv41 skrev:
Fiberarmerad betong är inte starkare än vanlig betong. Har pratat med tillverkare av fiberarmerad betong och det har ingen fördel vad det gäller armering eller ej. Fråga är dock om det behövs...
Då har din sagesman mkt diffusa kunskaper i betongens hållfasthetslära!
Eller har du missuppfattat ngt?

Tokv41 skrev:
Men du tror alltså att ett soffbord kan spricka av ett vattenglas? Låter mycket märkligt för min del..
Betong som inte är armerad är väldigt ömtålig på det hållet som en skiva blir. Finns ingen anledning att inte armera.

MB77 skrev:
Betong som inte är armerad är väldigt ömtålig på det hållet som en skiva blir. Finns ingen anledning att inte armera.
Finns många anledningar till att inte armera men däremot kanske man måste armera..

Men helt klart så skulle det vara enklare att få en fin yta runt om och i alla kanter utan armering.. Skulle gå att vibrera länge utan att fundera kring att armeringen sjunker ner.. Får ta och gjuta en ny skiva och lägga i armeringen så sent som möjligt.. Problemet är att jag vill blanda betongen löst för att få den att flyta ut och då minskar såklart bärigheten...

Funerar tom på att lägga en skiva i botten på bordet för att slippa amrera men vi får se..

Körde med armerigsnät 5mm på senaste skivan och det blev som sagt tydliga spår efter armeringen...

Tokv41 skrev:
Finns många anledningar till att inte armera men däremot kanske man måste armera..

Men helt klart så skulle det vara enklare att få en fin yta runt om och i alla kanter utan armering.. Skulle gå att vibrera länge utan att fundera kring att armeringen sjunker ner.. Får ta och gjuta en ny skiva och lägga i armeringen så sent som möjligt.. Problemet är att jag vill blanda betongen löst för att få den att flyta ut och då minskar såklart bärigheten...

Funerar tom på att lägga en skiva i botten på bordet för att slippa amrera men vi får se..

Körde med armerigsnät 5mm på senaste skivan och det blev som sagt tydliga spår efter armeringen...
Gjut i två omgångar, först den del som ska bli ytan.
Låt den härda till ca 75 %.
Sen lägger du i armeringen och gjuter färdigt.

anaitis skrev:
Gjut i två omgångar, först den del som ska bli ytan.
Låt den härda till ca 75 %.
Sen lägger du i armeringen och gjuter färdigt.

Fast får man inte olika skikt på sidorna då? Sidorna kommer nämligen vara synliga...

En annan fråga, är det finbetong som är lättast att få en fin yta med?

Du ska som sagt lägga i armeringen det allra sista och efter det ska du inte vibbra något alls. Bara "raka av" formen.

Jag har gjutit köksbänkskivor (med underlimmade hoar - en gång och aldrig mer!) i fiberarmerad betong. Kan inte påstå att jag gillade den något vidare. Men det är nog en smaksak. Var däremot ingen skillnad att slipa den i jämförelse med den vanliga betongen.

Jag brukar blanda 50/50 finbetong och grovbetong.

Häng armeringsnätet i något på flera punkter så kan inte armeringsnätet sjunka mer än till en viss nivå. ( jag vet.. jag är en smartskalle)

Hängde nätet gjorde jag sist men sen måste man raka av allt och då släpper man ju amreringen. Men jag ska testa blanda betongen hårdare.

Vad är fördelen med att blanda fin och grovbetong?

En annan sak var att en del kanter blev fnösiga. Inte helt snygga helt enkelt. Antar att det enbart beror på att man inte var tillräckligt noga med att trycka dit betongen?

Låter som att du har i alldeles för mycket vatten om armeringen sjunker rakt igenom.

Man kan inte att spä ut betong med vatten för att få den lösare. Det är inte ett lösningsmedel utan en ingående komponent som bindes kemiskt när betongen härdar.
För mycket vatten ger en svag betong, och man riskerar att den spricker upp.

Den har inte sjunkit rakt igenom men skivan är ku bara 4 cm och armeringen 1 cm. Nu syns rutor men amreringen är inte framme...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.