Hej,

Köpte huset för ett år sedan och har nu kommit till ett av alla rum som ska göras om.

Problemet i detta rum är att tapeten har spruckit från golv till tak där skarven mellan spånskivorna. Nu har jag inte rivit något i rummet men jag gissar att det inte finns samma typ av skarv (sänkning) som med gipsskivor samt att spånskivorna kanske rör sig lite med årstiderna?

Vad kan man enklast göra för att detta inte inträffar när man tapetserat nytt?
Byta ut spånskivorna mot gips?

Spåna fritt.. ;)

Du sätter helt enkelt gipsskivor på spånskivorna. Minst jobb och du får en slät vägg där du kan fästa saker enkelt och hållbart.
Sätt skarvarna omlopp.

Fast då blir det ju en del jobb med att passa in foder och uttag och sådana saker så att det ser bra ut..

Hur skulle det funkar om man fräser ur skarvarna mellan skivorna och på så sätt får en större skarv som man kan fylla på lämpligt sätt..?

För länge sen, innan det blev så valigt med gipsskivor, då förstärkte man skarvarna mellan spånskivorna med glasfiberremsor.
Resultaten varierade - ibland höll remsorna, ibland inte.

Pappersremsor håller nog bättre än glasfiber.

Ja, skära bort som ett V och sedan spackla och sätta remsor, det gör man ju på gips, så det kanske fungerar på spånskivorna också. Om huset inte är alldelles nytt så har det kanske slutat att röra sig så mycket också.

Annars kanske renoveringsgips kan vara ett alternativ här. Det bygger ju bara 6 mm, så då kanske fönsterfoder m.m inte behöver ändras?

Jo tanken är attfräsa lite som ett V och sen fylla ut med lämpligt material.

Rummet kommer att bli ett barnrum där det ska lekas och säkert ritas på väggar och dylikt så jag vill egentligen bara tapetsera över och fräscha till sprickorna.

Huset i sig är byggt -78 så det borde ha satt sig klart.

Sprickorna beror inte på sättningar i huset, utan kommer sig av att luftens fuktighet ändrar sig med årstiden. Detta föranleder rörelser i trästommen som sedan utvecklar sprickor på väggarna.
Ett sätt att komma ifrån detta är att bygga ett stenhus

bengan6 skrev:
...Ett sätt att komma ifrån detta är att bygga ett stenhus
Sens moral: skit i sprickorna och riv huset istället. :D

Ett sätt att slippa sprickor i skarvarna är att göra som skivtillverkarna skriver i monteringsanvisningen; limma ihop alla skarvar OCH skruva + limma på reglerna

eller köp fermacellskivor......

I vårt hus hade förre ägaren satt upp spånskivor på nästan alla väggar på övervåningen, spacklat skarvarna, remsat över (glasfiber) och sedan spacklat över detta. Därefter tapeter.
Jag kan konstatera att det inte är något större problem att skivorna inte är fasade som gips, skarvarna ser rätt bra ut fastän remsa och spackel sitter utanpå skivorna i stället för i en fasning.
Men hållbarheten är sisådär. I ett par rum har det gått bra men i ett annat har det blivit hårfina sprickor över ett par skarvar. Då huset var över femtio år när detta gjordes, och alltså borde ha "satt sig färdigt" på alla sätt, ligger det ju nära till hands att misstänka att det är krymp/sväll-rörelser i själva skivorna som har orsakat detta.
Slutsats: Gör som Gunverth säger, sätt på gips om du vill vara idiotsäker mot sprickor.
(Fast så kommer jag inte att göra själv, i alla fall inte överallt...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.