Jag söker en billig och enkel konstruktion för att avväxla ovan garagport i en murad källare.

Källaren är inte byggd än så alla möjligheter finns.

Väggen som garageporten ska sitta i är ca 5m lång och porten blir med standardmått, 25x21.

Ett alternativ jag tänkte mig var att lägga en tillräckligt stark stående balk (kantbalk) på syllen som både tar upp last från takstolar och från golvbjälklag. Det blir dock fortfarande ett problem, nämligen att den leca som muras upp ovan garageport inte har något vettigt underlag. Går det att lösa?

Annras är det väl en balk ovan själva porten som gäller. Kan man använda en vanlig limträbalk även i en murad konstruktion eller är det gjutna balkar som gäller?

Tacksam för synpunkter! :)

Kom igen nu! :)

Jo. Och man skulle nog kunna tillverka en betongbalk själv också när man ändå har betongbilen där...

Men jag känner mig lite osäker på vad det kan tänkas bli för laster. Dels är det takstolar som hamnar på denna vägg och dels är det 2 golvbjälklag som använder väggen som upplägg. Allt måste ner i betongplattan som källaren är murad på.

Tror inte man kan köpa vilken leca-balk som helst och tro att den ska hålla för detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.