Byggahus.se
Hej! Jag skulle vilja ha lite tipps, förslag på hur jag kan renovera våran trappa på en snyggt sätt!:confused: Ska tillägga att jag förmodligen kommer att ha vit pärlspont på väggen uppifrån och ner... Och räckena skall bytas ut mot raka platta istället för runda svarvade...

Bifogar lite bilder så ni får se trappans utseénde + form!;)

005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När är huset byggt och vill eftersträva något tidstypiskt utseende?

Som jag ser det har du tre alternativ oavsett detta. Ena är att gå lös med slipmaskinen och få ytan hyggligt jämn. Sedan en ljus golvfärg i trappan. Kör du pärlspont funkar det finfint med patina i trappan så du behöver inte tokspackla för att få det tokjämt. En variant av detta är att köra olja om du lyckas få bort det mesta av färgen. Ett tredje alternativ är att göra som ovan fast att sätta tex en träyta med trappnosar på varje steg. Personligen tycker jag en våtmålad alternativt oljad trappa är finast i kombination med pärlspont.

// Mats
 
Det finns inte några ritningar på huset, men vi tippar på att det kan ca 100år. Renoverar samtliga rum där uppe, som du kan se på nedersta bilden så sätter jag in vitoljat dalafloda golv där uppe...

Om jag kör med en vit färg på trappan som du säger, hur blir det då att gå på? Menar blir det halt och är det lätt att hålla rent?

Du skriver om att sätta tex en träyta med trappnosar. Kan man ta vanlig parkett i tex ek o skära ut o klista på då? Hur gör man snygga trappnosar, som du ser är det lite slitet vid nosarna... Ska nosarna gå i samma material eller ska man sattsa på att skära ut något o måla just nosen vit tycker du i så fall?
 
Du kan hyra en lack och träfräs, typ Metobo LF724S, och köra över trappen. Det har jag själv gjort med mycket bra resultat. Du kan ställa fräsdjupet mellan 0 - 0,3 mm. Ytan blir trären. Sedan är det bara att behandla efter tycke och smak. Poängteras bör att du fräser både axialt och radialt.
 


Vita vagnstycken samt lju eller mörkbetsa stegen.
Slipa in till friskt och en bra lack.
 
Har ni barn, husdjur eller annat så måla för allt i världen inte trappan vit! Brorsans fru fick igenom sitt tjat om en vitmålad trappa och nu svär hon över den varje dag då precis allt syns och det blir mycket skräp, bös, hårstrån och annat med tre barn och två katter. :D
 
Coffsson skrev:
Det finns inte några ritningar på huset, men vi tippar på att det kan ca 100år. Renoverar samtliga rum där uppe, som du kan se på nedersta bilden så sätter jag in vitoljat dalafloda golv där uppe...

Om jag kör med en vit färg på trappan som du säger, hur blir det då att gå på? Menar blir det halt och är det lätt att hålla rent?

Du skriver om att sätta tex en träyta med trappnosar. Kan man ta vanlig parkett i tex ek o skära ut o klista på då? Hur gör man snygga trappnosar, som du ser är det lite slitet vid nosarna... Ska nosarna gå i samma material eller ska man sattsa på att skära ut något o måla just nosen vit tycker du i så fall?
Har själv inga problem med målade trappor men givetvis kan de uppfattas som hala, vill man minska halkan går det att ha sand eller motsvarande i färgen men det kommer synas som små prickar. Golvfärg är rätt lätt att hålla rent men det är givetvis en fråga om hur väl den färgen man väljer döljer smuts och hur mycket man drar in själv.

När det gäller att sätta nya steg finns ju 3-4 företag som säljer renoveringskit i form av steg med både med och utan trappnos. Kostar några hundra per steg men oftas är det massivt trä som med tiden ger ett snyggt intryck. Sedan kan du givetvis även köra med parkett och trappnosar. Kährs har bla trappnosar som klickas samman med deras 15mm golv. Många säger att de är väldigt dyra men den prisuppgiften jag fick själv var 340kr för 2400mm trappnos vilket jag tyckte inte var allt för extremt. Gäller att ha tur med bredden bara på trappan så man inte får hälften spill.

// Mats
 
Vi håller på att renovera våran trapp, den är byggd -86.
Nålfiltsmatta, öppen i fram & bakkant. Vi slipar just nu bort lacken från furuträt och kommer att sprutmåla den vit, sen lägga 14 mm ekparkett på varje steg. Skruvat underifrån, aluminiumlister i fram & bakkant samt mjukfog på sidorna.
Kommer låta nålfiltsmattan ligga kvar och använda den, tillsammans med underlagsfoam, som ljuddämpning.

Lycka till !
 
Låter fint du får gärna lägga upp en bild när du fått det klart så jag kan se slutresultatet :) Vart köper ni alu-listerna?
 
Coffsson skrev:
Låter fint du får gärna lägga upp en bild när du fått det klart så jag kan se slutresultatet :) Vart köper ni alu-listerna?
Jaa, bra fråga, har i dagsläget köpt lister lite här och där, Beijer, Bauhaus, Hornbach mm.
Anledningen till det är att det finns så många olika sorter, så just nu provar vi oss fram.
Bild kommer på slutresultatet. Är just nu inne på sista slipningen, sen ska det målas.
Men då kommer nästa utmaning, övertala min kära hustru att vi verkligen behöver en färgspruta (Bosch).... :D
 
Hej,
Måla allt vitt utom stegen som du oljar eller såpar istället så blir de inte hala.. Och, inga aluminiumlister!!!! det är jättefult!!!
Speciellt på en sån fin gammal trappa... Jag hade dessutom personligen föredragit gammaldags runda fina handledare istället för de hiskliga platta breda... Det är ju ett gammalt hus låt det synas!
Jag hade gett min högra arm för en sån fin trappa som du har (nästan)
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Har ett par kompisar där den gamla nötta trappan delvis avgjorde deras husköp.. Det är oerhört charmigt med en gammal trappa där stegen formats av fötterna som trampat upp o ner i trappan under hundra år!!
ta inte bort det! speciellt inte med modern parkett.
Smaken är ju bekant som baken men jag tycker det är snudd på helgerån
 
Totte_S
Jag håller med njitnjau, ta de´t lugnt med trappan. Trappnosen är ju profilerad och avsedd att synas. Det har ju uppenbarligen suttit en gångmatt i den tidigare, varför inte köra med det? Vitmålad trappa med gångmatta är ju både traditionellt och halksäkert.
 
J
Tycker trappan är otroligt vacker som den är.

Jag hade antingen lutat av den och sedan såpan den eller helt enkelt bara linoljat in den.
 
  • Gilla
Tuvsippa
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.