Hej,

Jag håller på att konstruera och fundera ut hur jag skall bygga ut min verkstad med ytterligare 7,2x8,4m.

Problemet är att det nuvarande garaget har ca 1,5m från plattan till marken där jag skall bygga utbyggnaden. Pga. detta har jag funderat på att gjuta pelare och bygga en stålram som vilar på dessa. Förhoppningsvis ligger det berg ganska grunt under jorden.

Jag kan få tag i HEA320-balk för ett väldigt bra pris, så förmodligen blir ramen gjord av dessa. Min tanke var att bygga en ram runt om med två korsande balkar mitt i ramen som stöttas av en pelare i mitten på detta "kors". Det skulle då bildas 4st fyrkanter som är cc 3,6x4,2m. Jag svetsar hellre än att spika ;)

Nu kommer det luriga, hur ska man lämpligen göra för att få en stabil platta/golv som går lägga klinker på? (har granitkeramikklinkers i det befintliga och det håller väldigt bra, även när jag rullade in en 2,5ton tung fräs med palldragare).

Några alternativ jag lurat på:

1. Göra ett bjälklag med 45x195 reglar cc60 med 3,6m spännvidd (-300mm för HEA), spiklimma råspont, plasta in och sedan gjuta med Cellbetong/EP-cement upp till 50mm ovanför balkarna (ca 150mm totaltjocklek).

2. Som ovan fast med armering svetsad runt om i balkarna, dubbla lager? och sedan gjuta på detta. Kanske skall lägga cellplast under, eller isolera med mineralull under bjälklaget?

3. Bygga träbjälklag cc30 med 45x225, spiklimma råspont, limma golvgips och sedan lägga klinker på det. Kan det hålla för att rulla in t.ex. en 2-2,5ton tung fräsmaskin? Vet att träkosntruktioner kan vara väldigt starka, frågan är bara om det klarar sig utan att svikta?

Mycket tacksam för svar!

MVH/
Simon

Efter lite googlande och funderande hittade jag själv lösningen på problemet.

Får bli stålram och gjutning med planja combideck eller motsvarande, samt eventuell mineralull på glespanel under plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.