Jo jag har en bärande vägg. Ska ersätta den med en träbjälke rakt över. Ovanför finns sedvanligt tegeltrak. Jag har förenklat ritningen något då det i verkligheten ser ut på annat sätt. (I verkligheten finns det annan takstol som faktiskt har fäste en meter utanför)
Om man tittar på bilden så är det alltså den oranga väggen som ska få sig en balk. (grön)
Frågan är hur kraftig denna bör vara på avståndet 5 meter om taket ut är ca 3.2
220*90`? 350*75? ja ni förstår.
(jag undrar för att jag vill jämföra med vad jag fått på ritningar.
Om man tittar på bilden så är det alltså den oranga väggen som ska få sig en balk. (grön)
Frågan är hur kraftig denna bör vara på avståndet 5 meter om taket ut är ca 3.2
220*90`? 350*75? ja ni förstår.
(jag undrar för att jag vill jämföra med vad jag fått på ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår dig rätt så ska balken ha en spännvidd på 5 meter?
Jag kan inte göra en exakt dimensionering åt dig men du bör förbereda dig på att det är helt andra dimensioner som kommer på fråga. En stålbalk typ HEA 240 tex. Ett limträ blir avsevärt högre/grövre.
Ligger balken mitt i huset? Kan du lägga balken ovanpå takstolarna, på vinden, för att slippa balken inomhus?
För en sådan här stor förändring är en konstruktör ett bra bollplank.
Jag kan inte göra en exakt dimensionering åt dig men du bör förbereda dig på att det är helt andra dimensioner som kommer på fråga. En stålbalk typ HEA 240 tex. Ett limträ blir avsevärt högre/grövre.
Ligger balken mitt i huset? Kan du lägga balken ovanpå takstolarna, på vinden, för att slippa balken inomhus?
För en sådan här stor förändring är en konstruktör ett bra bollplank.
För att underlätta så har de byggt en takstol över det hela. Så delvis så är väggen bärande och delvis inte. Finns ingen plats att lägga balken ovanför. Det är för tillfälet sagt att nuvarande underliggare (balkarna för innertaket) ska kapas och balken ska fällas in i dem.
Om man tar ett ganska nimt exempel. Hur stor limträbalk om man avser bara att ha en spännvidd på 5 meter behövs? Sidorna är givetvis bärande så största vikten är i mitten givetvis.
HEA240 är en ganska kraftig balk det. Den klarar et antal ton om man räknar nedböjdning upp till 10 mm i mitten på 5 mm.
Om man tar ett ganska nimt exempel. Hur stor limträbalk om man avser bara att ha en spännvidd på 5 meter behövs? Sidorna är givetvis bärande så största vikten är i mitten givetvis.
HEA240 är en ganska kraftig balk det. Den klarar et antal ton om man räknar nedböjdning upp till 10 mm i mitten på 5 mm.
Här är en gammal tråd i samma ärende.
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41757-balk-vilket-material.html
Klicka här för att svara