4 091 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Fixa väggarna i källaren.
Första inlägget på detta eminenta forum så ursäkta om jag lagt det fel/formulerat mig galet.
Vi har ett rum i källaren på våran kåk från -44 som nu ska bli gym. Problemet är att när jag tog ner panelen så har putsen på en del ställen mest mot golvet släppt, upplevs som väldigt "sandigt" det som trillat bort. Väggarna är inga ytter väggar. Min fråga är vad jag ska göra för att få en snygg/bra yta att måla på. Helst hade jag använt gips men tvekar på hur bra det är att montera mot väg i källare, och jag vill helst inte regla upp då all golvyta behövs. Går det limma gipset? Många frågor som sagt men hoppas på ett bra svar.
Mvh Victor
Vi har ett rum i källaren på våran kåk från -44 som nu ska bli gym. Problemet är att när jag tog ner panelen så har putsen på en del ställen mest mot golvet släppt, upplevs som väldigt "sandigt" det som trillat bort. Väggarna är inga ytter väggar. Min fråga är vad jag ska göra för att få en snygg/bra yta att måla på. Helst hade jag använt gips men tvekar på hur bra det är att montera mot väg i källare, och jag vill helst inte regla upp då all golvyta behövs. Går det limma gipset? Många frågor som sagt men hoppas på ett bra svar.
Mvh Victor
hej! snabbaste och enklaste metoden lägga på ny puts, men beroende på hur tjock den är och hur stora skadorna är så kanske det räcker med att lägga på gipsspackel eller grovspackel. Att putsa om skadorna kräver lite handlag, annar kan du putsa lite grundare än själva skadan och sedan gå på med vanligt spackel när det torkat. Sen är det bara att mål om väggen.
Limma gips går men risken men tar också tid, plus att du måste spackla skarvarna och sen måla...
På detta sätt spar du nog många timmar istället för att regla om väggarna.
Limma gips går men risken men tar också tid, plus att du måste spackla skarvarna och sen måla...
På detta sätt spar du nog många timmar istället för att regla om väggarna.
Sitter den löst kanske du är tvungen att knacka lös allt och det är inget roligt jobb.
Gispbruk typ gypsum är inte optimalt i källare. Det är bättre med ett vanligt cement-baserat bruk (eller vad man nu kallar det). Att limma upp gips är inte heller något bra, även om det inte är en yttervägg finns det ju en risk att väggen är fuktig.
Jag tror på att putsa med rätt saker och sedan måla eller att regla upp med plåtreglar och sedan gipsa (eller annan skiva) och låta väggen vara ventilerad.
Jag tror på att putsa med rätt saker och sedan måla eller att regla upp med plåtreglar och sedan gipsa (eller annan skiva) och låta väggen vara ventilerad.
Vad för spackel ska man använda vid mindre putssläpp och sprickor? Grovspackel nämndes vad är det? Och vad är det baserat på? Kan man spackla med husfix?
Om man haft saltutfällningar är det bara att borsta bort och måla över?
Och vad kan man göra på betonggolvet om det är små gropar och ojämnheter?
Prima och sen vadå?
Vad ska man använda för färg på golv? Måste även den kunna andas?
Hoppas du inte har emot att jag lånar tråden lite Mr 1817
Om man haft saltutfällningar är det bara att borsta bort och måla över?
Och vad kan man göra på betonggolvet om det är små gropar och ojämnheter?
Prima och sen vadå?
Vad ska man använda för färg på golv? Måste även den kunna andas?
Hoppas du inte har emot att jag lånar tråden lite Mr 1817
Redigerat:
Det går att måla golv, det finns specialfärger för detta. Dock kan det uppstå problem med fukt beroende på hur din bra dränerad grunden är, vad det är för mark osv. Klinker utan tätskickt låter betongen andas i alla fall. Klinker är mycket slitstarkare också. Men det är en smaksak. Vill du ha färg så gör en sökning inne i färg formet så får du säker en massa förslag 
Husfix går bra att använda för att för att sprickor m.m eller någon annan cementbaserad produkt, större sprickor och släpp skulle jag nog puts om med exempelvis putsbruk C.
Saltutfällningarna vet jag faktiskt inte vad man kan göra åt.
Husfix går bra att använda för att för att sprickor m.m eller någon annan cementbaserad produkt, större sprickor och släpp skulle jag nog puts om med exempelvis putsbruk C.
Saltutfällningarna vet jag faktiskt inte vad man kan göra åt.
Tack för svaret, huset dränerades om förra året så den borde vara OK, har egentligen lite emot klinkers då fogarna blir så skitiga, en källare ska ju tåla lite hårda tag och kunna gå in med skor utan att tänka på att det blir svårt att städa.
Klicka här för att svara