Hej!

Hittade detta eminenta forum för ett par dagar sedan, och har redan hittat en massa matnyttigt.

Vad jag inte har hittat är hur man bygger en ny innervägg på ett betonggolv med golvvärme. Eller närmare bestämt. Att bygga väggen är inget bekymmer, det är hur man fäster den i golvet som är den stora frågan. Skruva är ju inte att tänka på antar jag.

Jag skulle limma. Tror de finns plåtreglar med självhäftande tape under? Annars finns ju tex PL400.

Ja precis så tänker jag köra. Plåtregel (trä skulle iofs funka här i huset också) som limmas med pl400. Kommer sitta som berget och vara omöjligt att få bort utan sprängmedel.

Jag gjorde så när jag byggde skiljevägg i tvättstugan. körde med pl400 också lade en vindpapp remsa under regeln för att hindra ev. fuktvandring från betongen (lim på båda sidor av remsan)

provade rycka loss den, satt som berget. stummare än ditskruvat dit med spikplugg.

edit; limmande även glasbetong med pl400 på ett anant ställe dom sitter "tyvärr" också stumt som fasen, så använd PL400 där det verkligen behövs...

/benny

Tackar för alla svar! Jag gjorde lite efterforskningar själv och här är det vinnande svaret:

Först knäpper man av värmen och låter det vara av till det blir helt kallt i golvet, sedan drar man på värmen igen och kikar med värmekameran som man hyrt samma dag. Snart kommer man se vart värmeslingorna slingrar sig i golvet och kan göra markeringar på aktfullt avstånd.

:cool:

Så kan man förstås göra (om man inte varit duktig och måttat in rören redan när man la ner dom), men det är helt onödigt. Jag vet precis var jag har mina rör men tänker inte skruva i golvet ändå. Det behövs inte.

Förrförra husägaren som byggde det för att bedriva kennel. Nu är det blivande gästhus. hehe. Har igen aning om vart slingorna slingrar.

Jag använde dubbelhäftande tejp bara, väggen ska ju ingenstans och är fäst i vägg och tak vilket räcker med råge. Jag har borrat en gång i golv med golvvärme där det var uppmätt och markerat var slangen låg, gör aldrig om det misstaget :blushing:

• Gilla
Roger Cato
  • Laddar…
lim /tejp funkar .

Värmekamera är överkurs, vill ma ändå funkar det även med en vanlig billigt lasertermometer.

Tackar för förslagen!

Det skall bli kaklat våtrum på den ena sidan, så jag vill att väggen blir så stabilt förankrad som möjligt.

Tänkte använda syllband under, och den ser inte riktigt "lim-vänlig" ut på ena sidan. Kanske skulle gå bättre med vanlig gummiduk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.