Ska sätta rotgips på vägg av träpanel, och har läst runt i olika trådar om hur man ska gå till väga men har fortfarande några frågor.

Vi börjar med: Var är det bäst att börja, vid dörrpost, fönster eller i ett hörn?

Röstar på hörn. Gipsen ska helst gå runt dörrfodret och inte få en skarv i linje med dörrposten. Gäller alla öppningar i väggen.

skivmont_travagg.gif

Ok, verkar ju vettigt.
Men nog ställer man väl skivorna rakt upp så skarvarna blir lodräta och inte som på bilden liggandes eller?

Går att göra vilket som.

Har du stående skivor så slipper du skarvar med kortsida mot kortsida. Man får också kapa längre bitar (dom längst upp) om dom är liggande osv. Skruva dit dom stående.

• Gilla
miksil
  • Laddar…
Bilden är hämtad från Norgips och man får själv avgöra vilket som är lämpligast för det aktuella projektet. Själv har jag satt gips i ett rum i vår fritidsstuga där takhöjden är 210 cm. Absolut minst spill blev det om jag monterade skivorna horisontellt. I badrummet sattes skivorna på höjden då det var mest effektivt.

Vi har 2.40 i takhöjd så jag kör dom stående.

Nästa fråga, hur tätt bör man skruva?

Jag har skruvat upp ett par gipsskivor förrut och då tyckte jag det var svårt att få skruven att gå i till rätt djup men nu har jag köpt en bitshållare med djupstopp, får se om det går bättre.

Sen som sagt, jag är öppen för alla tips när det gäller uppsättning av gips.

Skruva med 20cm mellanrum i kanterna och 30cm mellanrum mitt i skivan.

joflopp skrev:
Röstar på hörn. Gipsen ska helst gå runt dörrfodret och inte få en skarv i linje med dörrposten. Gäller alla öppningar i väggen.

[bild]
Men hallå! På bilden ser det ut som att det inte är regel bakom skarven! Nu var det väl frågan om renoveringsgips i denna tråden och då är det ju inte tillämpligt men ändå, på bilden ser det ju helsjukt ut.

Oavsett vad Norgips föreslår, så är det inte skoj att spackla kortsidorna när man lagt gipset ner..
Vid stående gips har man däremot försänkningarna på långsidorna att spackla i.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.