11 121 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Sätta upp rot-gips, behöver lite tipsoch råd.
Ska sätta rotgips på vägg av träpanel, och har läst runt i olika trådar om hur man ska gå till väga men har fortfarande några frågor.
Vi börjar med: Var är det bäst att börja, vid dörrpost, fönster eller i ett hörn?
Vi börjar med: Var är det bäst att börja, vid dörrpost, fönster eller i ett hörn?
Bilden är hämtad från Norgips och man får själv avgöra vilket som är lämpligast för det aktuella projektet. Själv har jag satt gips i ett rum i vår fritidsstuga där takhöjden är 210 cm. Absolut minst spill blev det om jag monterade skivorna horisontellt. I badrummet sattes skivorna på höjden då det var mest effektivt.
Vi har 2.40 i takhöjd så jag kör dom stående.
Nästa fråga, hur tätt bör man skruva?
Jag har skruvat upp ett par gipsskivor förrut och då tyckte jag det var svårt att få skruven att gå i till rätt djup men nu har jag köpt en bitshållare med djupstopp, får se om det går bättre.
Sen som sagt, jag är öppen för alla tips när det gäller uppsättning av gips.
Nästa fråga, hur tätt bör man skruva?
Jag har skruvat upp ett par gipsskivor förrut och då tyckte jag det var svårt att få skruven att gå i till rätt djup men nu har jag köpt en bitshållare med djupstopp, får se om det går bättre.
Sen som sagt, jag är öppen för alla tips när det gäller uppsättning av gips.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Men hallå! På bilden ser det ut som att det inte är regel bakom skarven! Nu var det väl frågan om renoveringsgips i denna tråden och då är det ju inte tillämpligt men ändå, på bilden ser det ju helsjukt ut.joflopp skrev:
Eftersom det är enligt Norgips monteringsanvisningar får man anta att det inte är helsjukt utan helt okej.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden