Jag har för avsikt att delvis bygga igen en nuvarande alkov med ett stort valv inspirerat av bifogad bild men har funderingar dels kring material/konstruktion och dels skarven mellan befintlig och ny vägg.

Vad gäller material/konstruktion så funderar jag på att bygga det i tjock MDF (tunnare eller spårad till böjen) och bara marginellt med reglar men funderar på vad expertisen säger om en sådan konstruktion? Pros/cons? Alternativ? Gips känns inte så smidigt för ändamålet.

Ett av syftena med bygget är att liksom på bilden dölja en hyllkonstruktion inne i alkoven varför jag har för avsikt att låta det bygga ca 30 cm på vardera sidor. På ena sidan kommer jag således att bygga ut en befintlig vägg ca 30 cm och min andra fundering gäller hur jag på bästa sätt löser skarven mellan den befintliga väggen och den nya stumpen för att undvika sprickbildning över tid. Vilka alternativ finns till armeringstejp eller finns det spackel som är mer eller mindre förlåtande till konstruktioner som kanske inte är helt 100 % stumma? Den vägg jag "förlänger" mäter för övrigt ca 140 cm idag varav en stor del är en dörröppning och tanken har slagit mig att låta skivmaterialet täcka även denna delen för att helt undvika skarven. Nuvarande väggar är i tegel och puts.

Hur hade ni gjort denna konstruktion?

.

• alkov.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.