Hej!

Jag har en nybyggd tegelmur som skall förses med plåt på murens ovansida. Plåten har en profil med plan ovansida & går ner på sidorna ca 5cm med utvinklad droppnäsa. Men jag vet inte riktigt hur plåten skall fästas för att det skall se snyggt ut sam funka bra över lång tid. Jag har fått några olika alternativ. Spikas, skruvas, montagelim eller fogskum.

- Spik: Det kanske går att slå i spik (stålspik?) i murbruksfogarna. Men ser kanske inte så snyggt ut & risk för att slinta med skador som följd? Kanske spricker murbruket?

- Skruv. Borra, plugga & farmarskruv? Det ger kanske lätt deformering av plåtsidorna vid indragning?

- Montagelim: Ja då lär det väl sitta för all framtid utan att man kan få av plåten. Behöver väl antagligen vara torrt underlag.

- Fogskum: Lät först "skummt", men ska tydligen gå bra att spruta på (t.o.m. på fuktigt underlag) & sedan stryka ut för att därefter lägga på plåten. Sitter säkert bra när det härdat.

Tacksam för input på olika alternativ samt erfarenheter.

Kollade hur en riktig plåtslagare gjorde på en liknande mur. Först borrade han och pluggade, skruvade fast en undre plåt som han sen falsade fast den övre i. Då fick han ett helt dolt montage och inga fula skruvar som läcker in vatten i muren.

• Gilla
Jakarta
  • Laddar…
Det ska ju som Stefan säger helst fästas helt dolt med fästbleck. Men om det nu är för sent så tycker jag du ska fästa släta plåtar under den synliga plåten som du sedan kan nita plåten i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.