C
Hej!
Vi satte för något år sedan in en sverigedörren dom hade på utförsäljning när en lokal byggfirma stängde igen. Det sitter ett "vanligt" assalås, alltså inget fancy med hakreglar och grejer, utan ett vanligt lås helt enkelt, tror det heter Evo (utan några siffror efter).

Gångjärnen har en miljon justeringsmöjligheter, och nu när jag äntligen har lyckats justera in den så att den inte kärvar nånstans så visar det sig plötsligt att den glappar. Man kan väl i princip säga att låskistan sitter för långt in i förhållande till låsblecket.

Finns det något sätt att åtgärda detta? Symptomet på detta är dels att dörren slamrar när det blåser ute, och dels att den tätar dåligt, så det drar kallt på golvet i hallen. Troligtvis drar det väl mer energi också.

Har du ingen justering på låsblecket? Två skruvar brukar det va som du ställer "trycket" med.

C
Där är två skruvar som man kan skruva ut och in, men jag har inte lyckats räkna ut vad det är meningen att dom ska göra, man kan skruva dom ut och in utan effekt.

• IMAGE_013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom skruvarna är väl bara till för att försvåra uppbrytning av dörren?
Alltså dom skruvas in tills det blir stumt.

C
Aha, såpass.

På låsblecket sitter det som två flikar man skulle kunna bocka lite på. Är det så det är meningen att man ska göra? Känns lite tveksamt kanske...

cheetah1 skrev:
Aha, såpass.

På låsblecket sitter det som två flikar man skulle kunna bocka lite på. Är det så det är meningen att man ska göra? Känns lite tveksamt kanske...

Japp det stämmer! Jag har själv ett sådant lås och hade samma problem med glappning. Du tar en skruvmejsel och bänder ut bläcken/skenorna som justering.

Dessutom satte jag dit en möbeltass i låsblecket för att förhindra att det smäller när dörren är låst och dra i dörren

C
Jahapp, ja då får jag prova med det. Hallgolvet blir iskallt -> inte mysigt när mina föräldrar som har sovrummet intill ska gå på toa på natten (toan är precis bredvid ytterdörren).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.