Hej,
Jag har precis monterat några små Ikea Bestå väggskåp på en betongvägg med lister undertill som de villar på, sen har jag dragit rätt så kraftiga skruvar genom fästpunkterna genom överkanten, enligt bruksanvisningen.
Har jag skapat en hävstång, genom att ha listerna under skåpen, som kommer nu att fokusera kraften utåt på de övre skruvarna i stället för att låta all vikt falla neråt, när jag t ex fyller skåpet med tunga grejer eller ställa en tv på skåpet?
Borde jag ta bort listen och låta de 'kraftiga' skruvarna ta all vikt?
(Skåpet är 120cm x 38 x 40cm med 3 skruvar i övre kanten)
Tack på förhand,
Petter.
Jag har precis monterat några små Ikea Bestå väggskåp på en betongvägg med lister undertill som de villar på, sen har jag dragit rätt så kraftiga skruvar genom fästpunkterna genom överkanten, enligt bruksanvisningen.
Har jag skapat en hävstång, genom att ha listerna under skåpen, som kommer nu att fokusera kraften utåt på de övre skruvarna i stället för att låta all vikt falla neråt, när jag t ex fyller skåpet med tunga grejer eller ställa en tv på skåpet?
Borde jag ta bort listen och låta de 'kraftiga' skruvarna ta all vikt?
(Skåpet är 120cm x 38 x 40cm med 3 skruvar i övre kanten)
Tack på förhand,
Petter.
Men är min oro bifogad, att jag nu tvingar kraften att dra de övre skruvarna utåt, när jag ställer något riktigt tungt där, istället för att kraften riktas neråt? Skruvar tål mycket mer belastning 90° från deras riktning ju.
Är bara orolig att de övre skruvarna lossnar med vikten av en tv. Eller i verkligheten, kommer det inte att hända?
[tack för svaret sponken]
Är bara orolig att de övre skruvarna lossnar med vikten av en tv. Eller i verkligheten, kommer det inte att hända?
[tack för svaret sponken]
ok, förstår tanken, men skruvarna tål nog mer ön du kanske anar. Skåpet kommer att gå sönder först...
Vi har tre skåp med tre luckor vardera, så höjden är väl 180cm tror jag. I dessa skåp finns allt ifrån skivor, böcker, ca 50 liter whiskey mm. Skåpen i sig väger ju dessutom bly... Väggen i vårat fall är en massiv trävägg (huset är 100år) så det är idraget i väggen med invändiga vinklar och sedan en skriv i varje invändigt hörn, altså fyra skrivar per skåp. De "skruvar" jag använt är ca 15cm långa och manske 6mm tjocka. Huvudet är en mutter på 8mm. Tror nog det heter något annat än skriv men du förstår principen.
Skåpen kommer inte trilla ner av för hög belastning, utan skåpet kommer att gå sönder före...
Vi har tre skåp med tre luckor vardera, så höjden är väl 180cm tror jag. I dessa skåp finns allt ifrån skivor, böcker, ca 50 liter whiskey mm. Skåpen i sig väger ju dessutom bly... Väggen i vårat fall är en massiv trävägg (huset är 100år) så det är idraget i väggen med invändiga vinklar och sedan en skriv i varje invändigt hörn, altså fyra skrivar per skåp. De "skruvar" jag använt är ca 15cm långa och manske 6mm tjocka. Huvudet är en mutter på 8mm. Tror nog det heter något annat än skriv men du förstår principen.
Skåpen kommer inte trilla ner av för hög belastning, utan skåpet kommer att gå sönder före...
Min vägg är betong och jag använder plastpluggar (8mm skruvar, så de tåll rätt mycket ändå), men med pluggar biter inte skruvarna på samma sätt som om det var en trävägg. Så jag förstår att i ditt fall att den sitter som berget.
Att veta att du har 50L whiskey hjälper inte min ego heller
Jag har 50CL kvar av en halvbra blend... får hoppas att tomten kommer i år.
Att veta att du har 50L whiskey hjälper inte min ego heller
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Betong är ju ett bra material för stora belastningar.
Om det lugnar dig kan du se här vad för last ungefär det kan klara:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nu är det här en lite halvfancy plugg, har du enklaste standardpluggen klarar den givetvis inte lika mycket, men min gissning är åtminståne halva kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det hade du säkert redan koll på ...
Om det lugnar dig kan du se här vad för last ungefär det kan klara:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554
Nu är det här en lite halvfancy plugg, har du enklaste standardpluggen klarar den givetvis inte lika mycket, men min gissning är åtminståne halva kraften.
1,0 kN = 100 kg, men det hade du säkert redan koll på ...
har inte varit med om att montera en stödlist under skåpen och menar därmed att detta inte behövs. det e som du säger att de skruvar som sitter i överkant på skåpen skall ta upp den vikt som blir. skåpet pressas då in mot väggen och sruvarnas uppgift blir att hålla vikten i nedåtgående riktning. prova sruva upp en likadan skruv med någon typ av handtag på en vägg och belasta den med din egen kroppstyngd så får du se vad dom tål om du e osäker
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Riktigt bra fråga. Bra tänkt där... I mitt huvud blir det nog som du säger. Men om du belastar skruvarna och stödlisten lika mycket är det ingen fara. Men om skåpet "vilar" på listen, bör skruvarna där upp få mer kraft utåt... Häng lite i överskåpet och känn efter hur det verkar....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden