29 487 läst ·
28 svar
29k läst
28 svar
Byggmax isolering?
Har egentligen bara erfarenhet av isoleringen och virket från ByggMax. Virket (speciellt det tryckta) har i många fall varit bättre än det jag köpt från den lokala brädgården. Det har i.a.f. inte varit sämre.
Enda negativa jag har att säga om isoleringen är att den luktar fisk om det kommer vatten på den.
Enda negativa jag har att säga om isoleringen är att den luktar fisk om det kommer vatten på den.
Jag som inte tänkt kommentera mer i den här tråden...
Jag driver ingen hatkampanj mot Byggmax och mina påståenden är som jag skriver tidigare i andra trådar hörsägen men i andra fall väl underbyggda med fakta även om jag inte ger ut mina källor.
Jag handlar själv på byggmax ibland men inte saker av sämre kvalitet.
Har köpt tryckvirke när min vanliga leverantör inte haft rätt längder inne.
Köpte även avlopprör en söndag när min vanliga leverantör hade stängt. dock fick jag själv slå in det i mätdosan då junioren som jobbade inte hade en aning om vad 100mm avlopprör var för något.
Vad gäller min kritik av byggmax så ska jag bjuda på ett exemmpel där byggmax medvetet köper in undermålig kvalitet:
De köper sin takplast av Glasfiber och plast. (iallafall förut)
De specialbeställde en riktigt billig plast för att kunaa sälja billigt.
Leverantören tog fram en sådan som tillverkas på en Kibbutz i Israel men vägrade sätta sitt namn på produkten då de inte vill kännas vid så dålig kvalitet.
I samband med det så varnades byggmax för att förvara den utomhus då den inte tål UV strålning.
Källa: en bekant till mig som jobbar på glasfiber och plast. mer än så tänker jag inte hänga ut min bekanta av hänsyn för honom
Vad gäller isoleringen så handlade jag på Faringe såg i vällingby och där fick jag väldigt bra information om vad som skiljde deras kvalite mot byggmax. det var länge sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna men de hade helsidor med annonser om "skurken max" som senare blev polisanmälda enligt min kontakt på faringe såg.
Handla gärna på byggmax men jämför priset på rätt sätt bara.
några exempel:
Cellplast under en grund ska vara S100 kvalitet, Byggmax sålde förut S80 nu vet jag inte vad de säljer längre.
Armeringsmattor är standard med 150x150 rutor. Byggmax hade förut 200x200 rutor.
Virket har jag inte klagat på men där gäller det att välja då det inte är särskilt god ordning i facken så om bitarna var bra när de kom dit så kan de mycket väl bli skeva när kunderna plockat om bland högarna.
Det jag har mot Byggmax är att de säljer ofta en lägre kvalitet men marknadsför det som samma kvalitet som andra säljer.
Handla var ni vill men var kritisk och jämför.
Jag vidhåller: allt billigt är inte lika bra automatiskt.
Jag driver ingen hatkampanj mot Byggmax och mina påståenden är som jag skriver tidigare i andra trådar hörsägen men i andra fall väl underbyggda med fakta även om jag inte ger ut mina källor.
Jag handlar själv på byggmax ibland men inte saker av sämre kvalitet.
Har köpt tryckvirke när min vanliga leverantör inte haft rätt längder inne.
Köpte även avlopprör en söndag när min vanliga leverantör hade stängt. dock fick jag själv slå in det i mätdosan då junioren som jobbade inte hade en aning om vad 100mm avlopprör var för något.
Vad gäller min kritik av byggmax så ska jag bjuda på ett exemmpel där byggmax medvetet köper in undermålig kvalitet:
De köper sin takplast av Glasfiber och plast. (iallafall förut)
De specialbeställde en riktigt billig plast för att kunaa sälja billigt.
Leverantören tog fram en sådan som tillverkas på en Kibbutz i Israel men vägrade sätta sitt namn på produkten då de inte vill kännas vid så dålig kvalitet.
I samband med det så varnades byggmax för att förvara den utomhus då den inte tål UV strålning.
Källa: en bekant till mig som jobbar på glasfiber och plast. mer än så tänker jag inte hänga ut min bekanta av hänsyn för honom
Vad gäller isoleringen så handlade jag på Faringe såg i vällingby och där fick jag väldigt bra information om vad som skiljde deras kvalite mot byggmax. det var länge sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna men de hade helsidor med annonser om "skurken max" som senare blev polisanmälda enligt min kontakt på faringe såg.
Handla gärna på byggmax men jämför priset på rätt sätt bara.
några exempel:
Cellplast under en grund ska vara S100 kvalitet, Byggmax sålde förut S80 nu vet jag inte vad de säljer längre.
Armeringsmattor är standard med 150x150 rutor. Byggmax hade förut 200x200 rutor.
Virket har jag inte klagat på men där gäller det att välja då det inte är särskilt god ordning i facken så om bitarna var bra när de kom dit så kan de mycket väl bli skeva när kunderna plockat om bland högarna.
Det jag har mot Byggmax är att de säljer ofta en lägre kvalitet men marknadsför det som samma kvalitet som andra säljer.
Handla var ni vill men var kritisk och jämför.
Jag vidhåller: allt billigt är inte lika bra automatiskt.
Komplettering:
Uttalanden rakt ut i luften?
Visst kan väl en del framstå som det men det är ju enkelt för vem som helst att kolla med egna ögon?
Som exempel:
S80 kvalitet är sämre än S100 men vet man inget om byggmaterial så kanske man tror det är samma?
Samma med armeringen.
Som golvspånen: jag kommer inte ihåg vilken tidning det var men det var när jag skulle lägga mina golvspån som jag läste på och hittade en artikel om ett test där byggmax skivor inte höll måttet.
Det står var och en fritt att tro på mig eller inte.
Visst kan väl en del framstå som det men det är ju enkelt för vem som helst att kolla med egna ögon?
Som exempel:
S80 kvalitet är sämre än S100 men vet man inget om byggmaterial så kanske man tror det är samma?
Samma med armeringen.
Som golvspånen: jag kommer inte ihåg vilken tidning det var men det var när jag skulle lägga mina golvspån som jag läste på och hittade en artikel om ett test där byggmax skivor inte höll måttet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
styrman1 skrev:ska vara S100 kvalitet, Byggmax sålde förut S80 nu vet jag inte vad de säljer längre.
quote]
jag kollade hos beijer: [länk]
jag antar denna är likvärdig med byggmax Armeringsnät 5200 5 mm helnät 5.0x2.35m de tar 417kr st det som jag tror är 150mm rutor tar de 555kr st för
Byggmax tar för sin Art.nr 20905 - 4,85x2,25m, 5/200mm 249kr men den är 15cm kortare och 10cm smalare
Det kan ju tänkas att byggmax är sämre, men inte på långa vägar så mycket sämre som priset tyder på (fördel Byggmax alltså)
eftersom beijer säljer både 150mm och 200mm rutor så verkar det ju inte stämma ditt påstående att 150mm är standard.
men det verkar som att 200mm är för enklare plattor, inte lämpligt för husgrunder eller garageplattor, och det gör ju användningen ganska begränsad...
Min erfarenhet är att om man jämför exakt samma produkt hos byggmax, så är den billigare hos byggmax (alltså mindre pålägg hos byggmax), men de har tyvärr lagt sig lite väl långt ner på skalan då det finns flera olika kvaliteer att köpa, som de gjort i skumplastfallet oxå...
Det ligger nog en hel del i Styrmans påståenden kring byggmax artiklar. Man får ibland det man betalar för men inte alltid...
Jag har gjort en del prisjämförelser på likadana produkter. Jmf. Beijer/K-Rauta/Byggmax. Där har alltid Byggmax haft det lägsta priset. När det gäller diskussionen om isolering (typ Ursa verses dyrare varianter, så gäller EU-standarden, även om till exempel Paroc är trevligare att jobba med så är Ursan jämförbar i isoförmåga. Om någon tvivlar så kan ni som jag gjorde kontakta tillverkarna och diskutera isovärden
Jag har gjort en del prisjämförelser på likadana produkter. Jmf. Beijer/K-Rauta/Byggmax. Där har alltid Byggmax haft det lägsta priset. När det gäller diskussionen om isolering (typ Ursa verses dyrare varianter, så gäller EU-standarden, även om till exempel Paroc är trevligare att jobba med så är Ursan jämförbar i isoförmåga. Om någon tvivlar så kan ni som jag gjorde kontakta tillverkarna och diskutera isovärden
Syftar du på mitt inlägg?styrman1 skrev:Komplettering:
Som exempel:
Samma med armeringen.
Visst, det man kan se kan man ju även jämföra. Men om du påstår att ByggMax räknar isolervärden på något annat sätt än alla andra så blir det ju svårare för oss att avgöra om det du skriver är sant eller inte. Och om dessa uppgifter enbart baseras på någonting du hört från en konkurent till ByggMax kan man ju faktiskt även ifrågasätta källan. Eller vad tycker du själv? Om ByggMax sade samma sak om din leverantör, skulle du tro dem rakt av?
Jag har aldrig sett annan isolering på Byggmax än den från URSA, som kommer från Spanien, således inget "Östland". Beträffande isolering från "något Östatsland" så tillverkas både Isover (Frankrike) och Rockwool (Danmark) i bl a Polen, där jag brukar handla byggmaterial då och då. Anser du att kvaliteten på svensålda Rockwool-produkter skiljer sig på något sätt från den i de övriga 28 länderna där Rockwool säljs?styrman1 skrev:
Annan mätnorm? Jaha, det skulle jag gärna vilja veta mera om.
Ingen brådska, du kan alltid ta reda på fakta och återkomma.styrman1 skrev:
Har använt byggmax's Johns Manville isolering för 2x45 tilläggsisolering.
Om man jämför med den Isover 36-skiva som jag köpte istället vid sista inköpet så känns Isover'n mycket stadigare att arbeta med. John Manville är sladdrig och svår att skära rakt. Dessutom så ger den "pösmage" mellan spikreglarna och tar nästan i panelen. Jag kommer att få lägga en "extra" spikregel bara för att få in vind-väven så att den inte tar i panelen och så att jag får full ventilering. Isover-skivan putar inte på samma sätt.
Sedan så verkar det som att Byggmax växlar mellan Knauf-insulation och Johns Manville. Utan att ha testat så skulle jag misstänka att Knaufen håller Isover-standard.. Så det kan säkert skillja beroende på vilken isolering som byggmax tillfälligt jobbar med.
Däremot så finns det väl ingen anledning att tro att isoleringstalen skulle vara felaktiga??
Om man jämför med den Isover 36-skiva som jag köpte istället vid sista inköpet så känns Isover'n mycket stadigare att arbeta med. John Manville är sladdrig och svår att skära rakt. Dessutom så ger den "pösmage" mellan spikreglarna och tar nästan i panelen. Jag kommer att få lägga en "extra" spikregel bara för att få in vind-väven så att den inte tar i panelen och så att jag får full ventilering. Isover-skivan putar inte på samma sätt.
Sedan så verkar det som att Byggmax växlar mellan Knauf-insulation och Johns Manville. Utan att ha testat så skulle jag misstänka att Knaufen håller Isover-standard.. Så det kan säkert skillja beroende på vilken isolering som byggmax tillfälligt jobbar med.
Däremot så finns det väl ingen anledning att tro att isoleringstalen skulle vara felaktiga??
Jag vet iaf med säkerhet att BM isolering kan vara av mer ojämn kvalitet för jag har råkat ut för att deras 120mm bitvis å en rulle varit så tunn att man kunnat se igenom den vilket knappast kan ge rätt värde om man mäter där??
Deremot kan man kke kompensera detta genom att gå upp ett par dimensioner för samma pris som dyrare märken?
Deremot kan man kke kompensera detta genom att gå upp ett par dimensioner för samma pris som dyrare märken?
Jag köpte deras isolering på rulle 45mm och tyckte att den hade väldigt lite egen vilja. Tryckte man till den så blev den platt som en pannkaka, men däremot skivorna var jag helnöjd med. Men så är det ju lite prisskillnad också.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Är inget större fan av Byggmax el cheapy. Men vissa grejor är helt ok.
OSB skivorna är samma sort som beijer osv. är lite billigare på byggmax så varför inte?
Men isoleringen är nog det sämsta dom har. Ursa isoleringen är rena skräpet, håller knappt ihop o ojämn tjocklek,. går knappt skära...man blir mest arg o jobba med den.
Använder roxull istället, nån krona dyrare men faaaan så mycket roligare att jobba med.
Nu håller Byggmax på att byta ut successivt ursa mot nåt annat märke , men formodligen samma fabrik o annat märke?!
OSB skivorna är samma sort som beijer osv. är lite billigare på byggmax så varför inte?
Men isoleringen är nog det sämsta dom har. Ursa isoleringen är rena skräpet, håller knappt ihop o ojämn tjocklek,. går knappt skära...man blir mest arg o jobba med den.
Använder roxull istället, nån krona dyrare men faaaan så mycket roligare att jobba med.
Nu håller Byggmax på att byta ut successivt ursa mot nåt annat märke , men formodligen samma fabrik o annat märke?!
Klicka här för att svara